Recensie: De Hot Daddy List – Madelein Kerseboom

De Hot Daddy List van Madelein Kerseboom sprak me in eerste instantie aan door de titel. Ik moest er meteen heel erg om lachen. Het boek gaat inderdaad over knappe vaders op de buitenschoolse opvang, maar stipt ook thema’s aan die behoorlijk heftig zijn. Dit is wat ik verder vond van het boek.

Hier gaat De Hot Daddy List over

Alice werkt met veel plezier als leidster op de buitenschoolse opvang. Ze heeft een leuke kleutergroep en gezellige collega’s: Arie, die op mannen valt en last heeft van bindingsangst, en Kiki, een vrijgevochten vrijgezel. Met z’n drieën bespreken ze veelvuldig hun favoriete onderwerp, de Hot Daddy List, een zelfbedachte ‘lijst’ met de leukste papa’s van de bso. Met stip op nummer 1 staat John, de knappe vader van de vierjarige Sara.

Niet alleen in haar werk, maar ook in de relatie met haar vriend Daan is Alice heel gelukkig. Drie jaar geleden is ze ingetrokken in zijn huurappartement in Utrecht en nu zijn ze op zoek naar een koophuis van hen samen. Alice waant zich in een perfecte wereld. Maar dan zet een onverwachte gebeurtenis haar leven volledig op z’n kop.

Meer dan alleen een verhaal over knappe vaders

In De Hot Daddy List duik je meteen in het leven van Alice die op de buitenschoolse opvang werkt, samen met collega’s Arie en Kiki. Hoewel ze heel serieus zijn met hun werk, hebben ze voor de grap een lijstje opgesteld van de knapste vaders van de bso. Ik moest echt hardop lachen om sommige stukjes. Alice, Arie en Kiki bespreken dat namelijk zó hilarisch met elkaar. Het voelt alsof je ook hun collega bent als je het leest, omdat er veel onderlinge grapjes zijn.

‘Ik moest echt hardop lachen om sommige stukjes’

Op een dag komt de vierjarige Sara voor het eerst in de groep van Alice. Als ze wordt opgehaald blijkt haar vader John ongelofelijk knap te zijn. Dat zorgt natuurlijk voor flinke verschuivingen op de lijst, waardoor de papa van Sara op nummer één komt te staan. Tot zo ver is het een lekker feelgood verhaal, maar ondertussen gebeurd er nog meer in het boek. Zo gaat Alice samenwonen met haar vriend en zijn ze druk op zoek naar een koophuis, wat zorgt voor levensveranderende (en onverwachte) gebeurtenissen. Ook is er iets raars aan de hand: het valt op dat Sara’s moeder Sara nog nooit heeft opgehaald. Apart, vinden Alice en haar collega’s, maar ze komen er na een tijdje achter waarom dat zo is. En die reden is behoorlijk heftig. Kortom: het is meer dan alleen een verhaal over knappe vaders.

de hot daddy lijst Madelein Kerseboom recensie

Humor en heftige gebeurtenissen wisselen elkaar af

Ik kan niet te veel verklappen, zonder het complete verhaal te spoilen, maar ga er vanuit dat het boek over heftige thema’s gaat – onder andere rouwverwerking. Wat ik heel sterk vond aan het verhaal was dat Madelein Kerseboom die heftige gebeurtenissen en plottwists afwisselt met humor. Is er eerst nog iets levensveranderends gebeurd, wordt er daarna al snel weer gelachen om de vaders van de bso. Die afwisseling is fijn, zo blijft het verhaal luchtig.

‘Wat ik heel sterk vond aan het verhaal was dat Madelein Kerseboom die heftige gebeurtenissen en plottwists afwisselt met humor’

Waar ik wel aan moest wennen bij dit boek, is dat er opeens een tijdsprong is. Ineens was het één jaar later in het leven van Alice. Ik vond het een beetje abrupt toen ik het las, maar aan de andere kant ook wel weer een goede keuze omdat het zo niet saai wordt. Toch had ik wel meer willen lezen direct na de plottwist in het leven van Alice. Door de tijdsprong krijg je namelijk veel dingen niet mee, waardoor je als lezer toch iets minder dicht bij Alice staat. Ook ben ik niet zo enthousiast over het einde. Het is prima, maar het mocht van mij sprankelender, romantischer. Iets meer vuurwerk!

‘Ik wil na dit boek zeker meer lezen van de schrijfster’

Ik vond De Hot Daddy List een fijne feelgood en geef het 3,5 sterren. Madelein Kerseboom zou wat mij betreft wel in het rijtje kunnen van schrijfsters Lisette Jonkman en Chantal van Gastel. Het boek leest lekker vlot, de personages zijn fantastisch en de lijst met knappe vaders van de bso is de leukste toevoeging ooit. Alleen mag het verhaal soms nog wel iets romantischer, iets meer sprankelen. Maar ondanks dat ben ik wel enthousiast en zou ik je dit boek wel aanraden. Ik wil na dit boek in ieder geval zeker meer lezen van de schrijfster! 🙂