Recensie: Verleidelijk lekker – Madelein Kerseboom

Vorig jaar verscheen De hot daddy list, het debuut van Madelein Kerseboom. Nu is haar nieuwe feelgoodroman uit: Verleidelijk lekker. Dit vond ik van het boek.

Hier gaat Verleidelijk lekker over

Ilse Oldenbroek werkt voor het vrouwenmagazine Claire. Het is haar droom om een wekelijkse column te schrijven en ze is dan ook superblij als ze die kans krijgt. Maar er blijkt een addertje onder het gras te zitten. Het is namelijk niet de bedoeling dat Ilse het onderwerp van haar columns zelf bedenkt, dat heeft de redactie al voor haar gedaan: Ilses strijd tegen de kilo’s! Hoewel ze dit thema helemaal niet ziet zitten – zelf heeft ze niet zoveel problemen met haar gewicht – stort ze zich op het afvallen.

Haar beste vriendin en huisgenoot Kim steunt Ilse met gezonde salades en haalt haar over om mee te gaan naar de sportschool, waar Kims vriend Stef lesgeeft. Het afvallen valt Ilse zwaar, maar voor een eigen column heeft ze alles over. En gelukkig is haar personal trainer Jasper, bij wie ze zich meerdere keren per week in het zweet werkt, een leuke bijkomstigheid. Dan wordt Ilse gevraagd om een reportage te schrijven over Second Love. Als ze hiervoor zelf op date gaat, doet ze een schokkende ontdekking.

De eerste helft overtuigde mij nog niet, de tweede zeker wel

Feelgoodromans die zich afspelen op een tijdschriftredactie, ik vind het wel leuk. Denk bijvoorbeeld aan Miss Communicatie van Astrid Harrewijn of Scoop! van Iris Houx. Verleidelijk Lekker speelt zich ook af op zo’n redactie. Hoofdpersoon Ilse werkt namelijk bij het vrouwentijdschrift Claire! en droomt al jaren van een eigen column in het blad. Alleen valt dat flink tegen als ze eindelijk die kans krijgt. Van hoofdredacteur Fenna, een behoorlijk bitchy type, moet ze namelijk schrijven over afvallen en gezond eten.

‘Ergens snap je de keuzes van Ilse als lezer wel’

De eerste helft van het boek zat ik nog niet zo lekker in het verhaal. Dat kwam ten eerste door de bitchy sfeer op de redactie. Hoezo is iedere collega zo onaardig tegen Ilse? Het was soms iets te filmisch, te The Devil Wears Prada. Van mij mochten er wel wat aardigere collega’s bij om de boel op te fleuren. Ten tweede vond ik het qua body positivity niet zo lekker gaan in het boek. In het begin is het namelijk zo dat iedere personage dat dun is, salades eet en fanatiek sport. Ilse, die dikker is, eet ongezond en sport nooit. Ik miste een middenweg, personages die er hetzelfde uitzien als Ilse bijvoorbeeld maar wel fanatiek sporten. Nu voelde het te eenzijdig.

Gelukkig komt hoofdpersoon Ilse wel goed uit te verf. Ik mocht haar meteen, ook al wilde ik haar op momenten toeschreeuwen dat ze voor zichzelf moest opkomen. Vooral tijdens bitchy opmerkingen van collega’s. Maar toch: ergens snap je de keuzes van Ilse als lezer wel. Ze droomt van een column en wil zich niet laten kennen. Nu gaat ze die column doen ook, zelfs als het over een stom onderwerp gaat.

Recensie: Verleidelijk lekker - Madelein Kerseboom

Heerlijke feelgood & vooral de tweede helft is tof

Na de eerste helft vond ik het verhaal steeds beter worden. Het wordt toch die heerlijke feelgood waarop ik had gehoopt! Op de helft ken je hoofdpersoon Ilse namelijk een stuk beter (en huisgenoot en vriendin Kim ook) en snap je haar motieven beter. Je ziet haar groeien als personage en stukken zelfverzekerder worden. Ze komt meer op voor zichzelf. De tweede helft stipt ook een nieuw onderwerp aan. Terwijl de column bijna afloopt en Ilse langzaamaan verliefd is geworden op personal trainer Jasper, moet Ilse een artikel schrijven over Second Love. Je weet wel, die website waarop getrouwde mensen een tweede partner zoeken. Mega boeiend onderwerp! Ik vond het direct een stuk leuker en spannender dan de column over afvallen.

‘Madelein Kerseboom bewijst met haar tweede boek dat ze stappen maakt als schrijfster van feelgoodromans’

Verder gebeurt er nog een heleboel in deze feelgood, maar ik ga niet alles verklappen. Conclusie? Ik vond Verleidelijk Lekker van Madelein Kerseboom tóch een fijne feelgood. De eerste helft lag mij persoonlijk niet zo, maar misschien (hallo bloglezers) vind jij dat juist wel tof. De tweede helft vond ik zelf veel leuker en spannender. Ook wordt het uiteindelijk mega romantisch – denk: een scène waarin gepicknickt wordt, romantisch dineren.. heerlijk! De Hot Daddy List vond ik qua onderwerpen leuker, maar Verleidelijk Lekker doet het qua personages en liefde stukken beter. Madelein Kerseboom bewijst met haar tweede boek dat ze stappen maakt als schrijfster van feelgoodromans. Het leest namelijk – ondanks mijn punten van kritiek – heerlijk weg.

Cijfer: 7

Heb jij al eens een feelgood gelezen van Madelein Kerseboom of heb je nog een andere aanrader? Let me know.