Recensie: Buren with benefits (Onbreekbaar #1) - Lisette Jonkman
Feelgood,  New adult

Recensie: Buren with benefits (Onbreekbaar #1) – Lisette Jonkman

Sinds Glazuur, maar vooral sinds de Verkikkerd-boeken, ben ik fan van Lisette Jonkman. Nu is er weer een nieuw boek van haar verschenen en ik kon niet wáchten om het te gaan lezen (lees: ik was overenthousiast en deed nog net geen gek vreugdedansje). Dit vond ik van Buren With Benefits, het eerste deel in de Onbreekbaar-trilogie.

Hier gaat Buren With Benefits over

Abigail Martens werkt in een café en doet af en toe een modellenklusje. Ze woont nog steeds in een studentenkamer (meer kan ze niet betalen). Is dit nou het grotemensenleven waar ze van droomde?

Ferdinand Frericks kan niet wachten tot zijn studentenleven begint. Hij sluit zich aan bij een studentenvereniging en stort zich op de avontuurtjes met zijn studiegenotes. Ondertussen blijft hij zijn buurvrouw Abby maar op onhandige momenten tegen het lijf lopen. Zij maakt iets anders in hem los dan alle hockeyblondines bij elkaar.

Als Abby haar blaaskakerige buurjongen Ferdi ontmoet, is haar eerste gedachte dat hij een dertien-in-een-dozijn-corpsbal is. Ze besteedt geen extra aandacht aan hem, maar dan helpt hij haar uit een potentieel gevaarlijke situatie met haar bezitterige ex en leert ze een heel andere kant van hem kennen.

buren with benefits onbreekbaar recensie Lisette jonkman verkikkerd verslingerd

Abby en Ferdi in de wereld van Verkikkerd

Wat een geweldig boek, dat moét ik eerst gewoon even kwijt. Terwijl ik dit schrijf heb ik het boek net een dag uit en mijn hemel, ik moet gewoon even bijkomen. Buren With Benefits zoog me namelijk op in de wereld van Abby en Ferdinand en liet me bij de laatste pagina pas los. Maar goed, laten we eerst even naar de feiten gaan. Buren With Benefits is een nieuwe trilogie van Lisette, maar speelt zich net als de Verkikkerd-boeken af in Enschede. Alleen volg je dit keer niet Lucy en de avonturen met haar gekke huisgenoten, maar Ferdinand (‘Ferdi’) en Abby.

‘Ik was nogal gehecht aan Lucy en kon me niet voorstellen dat Ferdi en Abby hieraan zouden kunnen tippen – maar ik had het mis’

Eerlijk is eerlijk: daar moest ik even aan wennen. Ik was nogal gehecht aan Lucy en kon me niet voorstellen dat Ferdi en Abby hieraan zouden kunnen tippen. Maar ik had het mis, ik vind Ferdi en Abby na dit eerste deel namelijk hartstikke leuk! Zelfs net zo leuk als Lucy, misschien zelfs nog leuker. Je leert de twee personages namelijk erg goed kennen, omdat je steeds van perspectief wisselt. Kom je eerst terecht in het leven van Ferdi – vol corpsballen, bier, een ontgroening bij een studentenvereniging en blonde studentes, het volgende hoofdstuk zit je alweer in het leven van Abby. Vooral Abby’s leven vond ik heel interessant, want het is allesbehalve gemakkelijk. Zo heeft ze een bezitterige ex waar de rillingen van over je rug lopen en woont ze na haar studie nog steeds in een kleine studentenkamer. Niet echt waar ze van droomde. Maar dan is Ferdi er, die naast haar woont, en krijgt ze opeens modellenwerk en wordt alles anders.

Wat dit boek geweldig maakt

Naast dat de personages en de verhaallijnen goed zijn uitgewerkt (al ben ik nog heel benieuwd naar meer dingen uit Ferdi’s leven, maar wie weet komt dat nog in de komende twee delen), vond ik nog meer dingen goed gelukt in dit boek. Zo is er weer de kenmerkende Lisette Jonkman-humor, waar ik soms serieus hardop om heb moeten lachen. Het is heel droog, maar zó grappig. Ik moest bijvoorbeeld erg lachen toen Ferdi en Abby spreekwoorden door elkaar haalden en dat aan de lopende band bleven doen. Ook de spanning tussen de twee personages is duidelijk voelbaar. Je wordt als lezer helemaal gek gemaakt omdat Ferdi en Abby om elkaar heen draaien en wilt natuurlijk niets liever dan dat ze verliefd op elkaar worden.

‘Door de kenmerkende Lisette Jonkman-humor, moest ik soms hardop lachen’

Ik moet eerlijk zeggen dat ik sommige scènes wel een beetje too much details vond, maar niet te ongemakkelijk a la een roman uit een bouquetreeks. En ach, je kunt zelf natuurlijk kiezen om een seksscène te lezen of over te slaan. Laatste puntje dan. Ik vond deze feelgood roman/chicklit eigenlijk behoorlijk in het New Adult-genre vallen. Het lijkt een soort Nederlandse versie van De Deal van Elle Kennedy en dat is een compliment. De personages zijn in ieder geval New Adult-leeftijd, namelijk 18 en 22 en het gaat over studeren of het leven na de studie. Dus ja, het heeft wel wat weg van NA. Als je dat normaal leest en niet weet of je je hieraan moet wagen: zeker wel doen.

Ik geef Buren With Benefits van Lisette Jonkman vier sterren. Een ongelofelijk leuk boek met de kenmerkende humor van Lisette. Het leest lekker vlot, de personages zijn goed uitgewerkt en door het einde wil je zeker verder lezen in het tweede deel. Ik tel dus alvast af naar 1 oktober, dan verschijnt het tweede deel al namelijk. Zin in! 🙂

Let op: Vooralsnog zijn de boeken in de Onbreekbaar-trilogie alleen als e-book te lezen via Kobo Plus/Bol.com. Deel 2 ‘Onbegrensde Liefde’ verschijnt 1 oktober en deel ‘Op Gevoel’ verschijnt 1 december.

buren with benefits onbreekbaar recensie Lisette jonkman