Recensie: De Baas - Vi Keeland
New adult

Recensie: De Baas – Vi Keeland

In december had ik een beetje een leesdip, waardoor ik geen zin had in hele moeilijke boeken. Gelukkig was daar De Baas van Vi Keeland, een New Adult-boek dat wel heel makkelijk weglas. Dit vond ik ervan.

Hier gaat De Baas over

Reese is op een date die ongelooflijk saai is, dus spreekt ze op de voicemail van een vriendin in dat ze zo gauw mogelijk teruggebeld wil worden met “een noodgeval’, zodat ze weg kan. Een knappe man die langsloopt en haar woorden opvangt voorspelt dat haar date die list sowieso zal doorzien. Hij mag dan wel bijzonder sexy zijn, toch laat Reese hem weten dat ze niet zit te wachten op zijn advies. Hij loopt grijnzend terug naar zijn eigen gezelschap.

Terug aan tafel blijft haar date tegen haar aan praten, totdat ineens de knappe bemoeial met zijn date aan haar tafel verschijnt. Hij stelt zich voor als Chase Parker, en tot haar verbazing doet hij alsof hij haar neef is en maakt er een dubbeldate van. Hij verzint de meest bizarre en hilarische verhalen over hun zogenaamde gezamenlijke jeugd, en Reese doet met een uitgestreken gezicht mee. Zo wordt de date from hell ineens een stuk leuker.

Aan het einde van de avond gaan ze ieder hun eigen weg zonder telefoonnummers uit te wisselen. Reese gaat ervan uit dat ze Chase nooit meer zal zien… Tot ze een maand later een leuke nieuwe baan vindt. Haar nieuwe baas? Chase Parker.

Een dirty office romance, jawel

Je zag het misschien al staan op de cover van het boek, De Baas wordt beschreven als een dirty office romance. Daar moest ik een beetje om grinniken, want dat klinkt meteen wel erg bouquetreeks. Gelukkig merkte ik na een paar hoofdstukken al dat deze NA van Vi Keeland niet heel erg de bouquetreeks-kant op gaat (no offense als je wél bouquet leest trouwens, maar het is niet mijn ding). Het is echt wel meer dan dat. Niet alleen maar Chase die Reese wil veroveren en veel seks, maar ook een wat diepere laag die over het verleden van de hoofdpersonen gaat. Zo gaat het boek in op de vorige vriendin van Chase en de angsten die Reese heeft door een trauma uit haar jeugd. Je merkt ook dat de hoofdpersonen steeds meer naar elkaar toe groeien en meer over zichzelf durven te vertellen. Dat is mooi om te lezen.

Recensie: De Baas - Vi Keeland

We moeten het even over Chase hebben

Fijn dus, dat er een goed verhaal zit in het boek, maar het zou geen NA-boek zijn zonder romantiek en spanning. De Baas valt namelijk zéker in de categorie hot and steamy. Soms vond ik het wel erg cliché, want na de saaie date van Reese waar Chase haar uit redde, komen ze elkaar al snel weer GEHEEL TOEVALLIG tegen. In een grote stad zoals New York kom je elkaar toevallig wéér tegen, ja ja. Maar hey, dat zie ik wel door de vingers. Het is een luchtig boek waar je niet al te veel bij hoeft na te denken, dus die cliché-onderdelen zijn in dit geval niet zo storend.

We moeten het wel even over Chase hebben. Reese vond ik een leuk personage, maar Chase? Daar moest ik flink aan wennen. Eerst vond ik hem grappig, maar ook een beetje gestoord. Wie gaat er nou een date van iemand anders verstoren en verhalen verzinnen over hoe je elkaar zogenaamd kent? Daarna wordt Chase wat sympathieker en begon ik hem leuker te vinden. Als baas van Reese is hij ook niet iemand die heel erg dominant is en zich vergeven voelt boven zijn werknemers. Iedereen bij het bedrijf is gelijkwaardig. Wel vond ik Chase later in het boek wat dwingender worden (op een vervelende manier) en soms net iets te arrogant. Dan gaat hij met flirterige dingen door terwijl Reese zich niet op haar gemak voelt, bijvoorbeeld. Dat vond ik ongemakkelijk en soms niet oké.

De Baas van Vi Keeland krijgt 3,5 sterren. Het is een spannende en steamy New Adult waar je zo doorheen vliegt. Je moet ervan houden, want het is iets compleet anders dan bijvoorbeeld Colleen Hoover. Ik vond het in ieder geval wel leuk om te lezen, omdat het lekker vlot leest en de diepere laag over het verleden van de personages zeker iets toevoegt. Ook is het fijn dat je vanuit zowel het perspectief van Reese, als dat van Chase leest. Dat maakt afwisselender. Ik had persoonlijk soms wat moeite met Chase, maar al met al ben ik redelijk positief over dit NA-boek. 3,5 sterren it is.

Heb jij al eens een boek van Vi Keeland gelezen?