Feelgood,  New adult

Op gevoel (Onbreekbaar #3) – Lisette Jonkman

In December kwam het derde deel van de Onbreekbaar-trilogie uit. Na Buren With Benefits en Onbegrensde Liefde is er nu Op gevoel. Dit vond ik ervan.

door Paula

Hier gaat Op gevoel over

Abby en Ferdi are history. Hij stort zich op zijn studie en de verenigingsmeiden; zij verhuist naar de andere kant van de wereld om Victoria’s Secret-model te worden. Ferdi heeft steeds meer het gevoel dat zijn leven een slecht toneelstuk is; het verenigingsleven is niet wat hij had gehoopt en hij heeft elke dag spijt van wat hij Abby heeft aangedaan.

Abby’s dagen bestaan uit sporten, fotoshoots, catwalkshows en eetschema’s. En ook in toenemende mate uit alcohol en drugs. Eenmaal terug in Nederland is ze vastbesloten om Ferdi uit de weg te gaan, en daarbij loopt ze onbewust recht in de armen van haar ex Tom. Ferdi en zij, dat is een droom uit het verleden. Maar daar denkt Ferdi anders over…

buren with benefits onbreekbaar recensie Lisette jonkman

Van Enschede naar Dubai

In het eerste deel leren Abby en Ferdi elkaar kennen, in het tweede deel groeien ze steeds meer naar elkaar toe en in dit derde deel lijkt alles voorbij te zijn. Abby is namelijk vertrokken naar Dubai voor haar modellencarrière en ziet Ferdi niet meer na alles wat er is gebeurd. Ondertussen lees je vanuit het perspectief van Ferdi dat hij zich allesbehalve fijn voelt. Hij voelt zich niet meer op zijn plek bij de studentenvereniging en gaat met andere meiden naar bed om Abby te vergeten. Maar ja, dat lukt dus niet.

Ik vond het natuurlijk jammer om Ferdi en Abby zo verdrietig en gebroken te zien, nu ze uit elkaar zijn. Na twee boeken voelt het toch alsof je de personages heel goed kent, op een of andere manier. Zeker na Onbegrensde liefde, mijn favoriete deel, waarin je meer leest over de kwetsbare kanten van de personages. Hoe dan ook: als lezer moet je even wennen, nu Abby en Ferdi niet meer op fietsafstand van elkaar wonen maar kilometers van elkaar zijn verwijderd. Hun levens zijn daardoor flink veranderd, merk je al snel.

op gevoel onbreekbaar Lisette Jonkman

Ook een beetje thriller

Op gevoel is trouwens niet alleen maar een leuk feelgood verhaal zoals je gewend bent. Het voelde met momenten zelfs aan als een thriller. En ook echt een enge thriller, waar ik kippenvel van kreeg. Mijn hemel, die scènes sla ik de volgende keer misschien zelfs over. Ik vond het thriller-gedeelte trouwens wel een goede toevoeging hoor (hoe eng ook!), want als alles in één keer weer rozengeur en maneschijn is, is het ook doodsaai. Dat was het nu zeker niet.

Gelukkig slaat het verhaal snel weer over naar feelgood en kon ik weer opgelucht ademhalen. Aan het eind van het verhaal genoot ik denk ik het meest van het boek. Niet alleen lijkt alles weer goed te komen, er komen ook personages uit Verkikkerd langs – Lucy, Kikker, de vloggende nerdtweeling, Kofschip. Zo leuk om te lezen! Daar werd ik echt blij van, en stiekem ook een beetje nostalgisch. Het lijkt al eeuwen geleden toen ik Verkikkerd voor de eerste keer las. Door Op gevoel heb ik dus ook meteen zin in Verknocht, het derde deel van de Verkikkerd-trilogie die dit voorjaar uitkomt. Kom maar op, want ik heb nog lang niet genoeg van de schrijfstijl van Lisette Jonkman. En ook niet van Abby en Ferdi, dus hopelijk komen die ook langs in Verknocht.

Op gevoel krijgt 4 sterren. Ik vond het een tof boek, alleen is het niet mijn favoriete deel uit de serie. Dat komt eigenlijk vooral omdat Ferdi en Abby niet voortdurend samen zijn zoals in de eerdere delen. Van die scènes geniet ik namelijk het meest en dat soort scènes zitten minder in dit deel. Gelukkig maken het einde, de verwijzingen naar Lucy & Kikker en het moment dat Abby en Ferdi elkaar éindelijk weer zien wel heel erg veel goed. Al met al ben ik natuurlijk vet enthousiast over deze serie. Ik vond het heerlijk om telkens zo uit te kijken naar een nieuw deel, want dat heb ik zelden zo erg gehad als bij deze trilogie.

Heb jij de Onbreekbaar-trilogie al gelezen?