New adult

Recensie: Uitzonderlijk – Colleen Hoover

Nooit Meer van Colleen Hoover overdonderde me. Niet zo gek dat ik heel graag meer boeken van deze New Adult-schrijfster wilde lezen. Daarom begon ik aan Uitzonderlijk. Dit vond ik ervan.

Hier gaat Uitzonderlijk over

Merit, de hoofdpersoon in Uitzonderlijk van Colleen Hoover, is een opmerkelijk type. Ze woont met haar familie in het souterrain van een kerk en verzamelt trofeeën die ze nooit heeft gewonnen. Maar als ze een jongen ontmoet die haar anders naar zichzelf en haar familie laat kijken, beseft ze dat ze niet meer zo kan doorgaan. Een verhaal over de leugens die een familie bijeenhouden en de kracht van liefde en waarheid.

Een grappig begin en een aparte familie

Ik vind Uitzonderlijk een heel moeilijk boek om te recenseren. Aan de ene kant vond ik het verhaal wel iets hebben. Hoofdpersoon Merit lijkt op het oog een normaal meisje, maar als je haar beter leert kennen blijkt ze best apart te zijn. Zo verzamelt ze trofeeën die ze helemaal niet heeft gewonnen en besluit ze opeens om niet meer naar school te gaan. Het verhaal begint al net zo opmerkelijk als Merit zelf, ze wordt namelijk plotseling gezoend door een onbekende jongen. Die jongen blijkt de vriend van haar tweelingzus Honor te zijn. Niet zo handig!

Ook haar familie is heel apart. Ze wonen in een oude kerk en zijn een beetje ‘het zwarte schaap’ in het Amerikaanse dorp waar ze wonen. Haar vader is er bijna nooit, haar stiefmoeder vindt ze vervelend, haar angstige moeder woont in het souterrain en dan zijn er nog een tweelingzus, broer en stiefbroertje in huis. Al die personages maken het verhaal erg levendig en origineel, dat wel.

uitzonderlijk Colleen Hoover recensie

Niet laaiend enthousiast

Aan de andere kant vond ik het verhaal juist weer een beetje vreemd. Er is iets aan de hand met Merit, maar je hebt als lezer geen idee wat het precies is. Je kan er nét niet bij. Een hoofdpersoon die dingen achterhoudt, ik hou daar persoonlijk niet zo van. Ik wil álle gedachten en gevoelens van iemand lezen en geen stiekem gedoe, want dan krijg ik geen hoogte van iemand. Ik ergerde me dus een beetje aan Merit, al had ik tegelijkertijd medelijden met haar en wilde ik graag weten wat er aan de hand was.

Toch zette het boek me niet voortdurend aan tot verder lezen, simpelweg omdat er te weinig gebeurde. Er komen nieuwe mensen in de kerk wonen, er gebeuren kleine dagelijkse dingen, maar – op één heftige gebeurtenis na – gebeurt er vrij weinig. Van mij mocht er meer actie in of in ieder geval meer van de vlotte schrijfstijl die ik ben gewend van Colleen Hoover. De stijl van Hoover in Nooit Meer, miste ik namelijk enorm in dit boek. Zo jammer! Wel is het geheel enorm realistisch. Ik denk dat het daar misschien aan ligt. Ik verwachtte een meer romantisch boek, misschien zelfs met happy end, maar kreeg een verhaal dat niet aan die verwachtingen voldeed.

Uitzonderlijk krijgt drie sterren. Ik vond het een apart boek, en hoewel het de Goodreads Choice Award in de categorie ‘Romance’ won in 2017, ben ik niet mega enthousiast. Het pakte me gewoon niet zo, terwijl Colleen Hoover dat eerder wel deed met haar personages in Nooit Meer. Een beetje een teleurstelling dus, maar ik geef de moed niet op en ga vast nog wel meer lezen van Hoover.

Welke boeken van Colleen Hoover heb jij al gelezen?