fuck f*ck it het is wat het is John Parkin recensie

Recensie: F*ck It – het is wat het is – John Parkin

F*ck It – Het Is Wat Het Is van John Parkin is een van de vele selfhelp-boeken met ‘fuck’ in de titel. Dat is een dingetje in boekenland, zo blijkt. Denk bijvoorbeeld aan dit boek van Mark Manson of deze van Sarah Knight. Toch sprak dit boek van John Parkin me wel aan, omdat het gaat over rust vinden in jezelf ondanks alles. En wie wil dat tegenwoordig niet? Ik wel in ieder geval. Dit vond ik van het boek.

Hier gaat F*ck It – Het Is Wat Het Is van John Parkin over

Het is inmiddels een gevleugelde uitspraak: ‘Fuck it!’ In dit nieuwste boek tilt John Parkin dit motto naar een nieuw niveau. Velen van ons stellen hun leven uit omdat ze denken: ik kan pas gelukkig zijn als ik … (tien kilo ben afgevallen, die baan krijg, meer geld heb…). Fuck it met al die excuses! Het leven is wat het is en het is heel goed mogelijk om gewoon tevreden te zijn.

Ongetwijfeld herkenbaar

Eerlijk is eerlijk: ik sta vaak best sceptisch tegenover selfhelp-boeken. Vaak vraag ik me af wat voor nieuwe informatie het me kan opleveren en of ik een soortgelijk boek niet eerder heb gelezen. Ik lees dus niet enorm vaak selfhelp-boeken, maar af en toe kan ik het niet laten. Fuck It van John Parkin leek me in ieder geval wel wat, omdat het over rust vinden gaat. Dat klinkt al heerlijk en nieuwe informatie over hoe je meer tot rust komt kan ik zeker gebruiken.

‘Het punt dat John hier wil maken is dat je die excuses opzij moet gooien, hoe moeilijk ook, om op dit moment rust in jezelf te vinden’

Het boek begint met allerlei excuses die je hebt om nog niet volledig tot rust te kunnen komen. Zoals ‘ik vind rust in mezelf als.. ik mijn ideale baan vind/we een groter huis hebben/ik rijk ben/ik ben afgevallen/ik vakantie heb.’ Ongetwijfeld dat er herkenbare punten bij zitten. Ik herkende mezelf vooral ‘ik vind rust in mezelf als ik vakantie heb’, omdat ik school vaak hectisch vond en ik heel gestrest kon zijn (en ik uiteindelijk zelfs een burn-out kreeg tijdens mijn premaster.) Het punt dat John hier wil maken is dat je die excuses opzij moet gooien, hoe moeilijk ook, om op dit moment rust in jezelf te vinden.

Drie levels, qigong en oefeningen

Tot dusver ben ik positief. Het boek is opgedeeld in drie levels, wat het volgende inhoudt:
1. Ik vind rust in mezelf als…
2. Ik kan nu rust in mezelf vinden
3. F*ck it. Vind rust in het leven zoals het is.
Die stappen zijn eigenlijk de manieren van denken. Als lezer moet je je bedenken in welke situatie je nu zit en kijken of je dat kunt veranderen. Maar helaas vond ik dat John daarover weinig uitleg geeft. Ja, je moet al die excuses in de prullenbak doen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

‘Het werd voor mij te weinig concreet’

Het werd voor mij te weinig concreet. John legt wel het een en ander uit over de lessen qigong (Chinese geneeskunst) die hij met zijn vrouw in Italië geeft, maar wat hij precies doet snap ik nog steeds niet. Er staan wat oefeningen in die hij ook in zijn lessen gebruikt, maar het werd voor mij te weinig uitgelegd. Een paar regels en door naar het volgende hoofdstuk. Jammer, want in die oefeningen om tot rust te komen ligt denk ik juist de kracht van het boek.

Ik geef F*ck It – het is wat het is drie sterren. Het boek was iets te warrig, minder concreet dan ik hoopte. De persoonlijke verhalen van John zijn leuk, maar ik had graag meer gelezen over ontspanningsoefeningen. Dan wordt het een boek die ik nog even uit de kast pak om in terug te bladeren. Al met al drie sterren dus. Het is wel mooi dat je na dit boek een stuk bewuster bent van jezelf. Na het lezen besefte ik des te meer dat ik soms helemaal níks hoef, behalve voor me uit kijken met een kop thee.