Recensie: Handboek voor mindere dagen - Eveline Helmink

Recensie: Handboek voor mindere dagen – Eveline Helmink

Waar begin je op dagen dat je niet zo lekker in je vel zit en het liefst weer terug in bed wilt kruipen? In Handboek voor mindere dagen vertelt Eveline Helmink, hoofdredacteur van tijdschrift Happinez, hoe zij omgaat met mindere dagen en wat je zelf zou kunnen doen om je wat beter te voelen. Dit vond ik van het boek.

Handboek voor mindere dagen: hier gaat het over

In deze tijd, waarin iedereen alleen maar de leuke dingen deelt, vergeten we bijna dat we ook dagen meemaken die gewoon stom zijn. En dit zijn juist de dagen die je het meeste over jezelf leren. Het is de les der lessen: het accepteren van en meebewegen met het leven zoals het is.

‘Soms vraagt een mindere dag om niets meer dan een pluizig troostvest, een warme douche of een flink eind lopen’

Handboek voor mindere dagen biedt relativering, troost en lichtvoetigheid, en vertaalt grote concepten over gelukkig leven naar de realiteit van alledag. Eveline Helmink deelt shortcuts naar een lichter leven. Want soms vraagt een mindere dag om niets meer dan een pluizig troostvest, een warme douche of een flink eind lopen.

Zowel nuchter als spiritueel

Wat meteen opvalt aan Handboek voor mindere dagen is dat het zowel heel nuchter is als spiritueel. Het begint in ieder geval heel down to earth, waar Helmink in korte hoofdstukken haar shortcuts naar een lichter leven deelt. Denk aan het advies om op vaste momenten even flink te piekeren, hoe vriendelijkheid een dag lichter kan maken en een beetje discipline in je dag kan helpen. Makkelijke shortcuts die iedereen kan begrijpen en toepassen en die toch fijn zijn om te lezen als je zelf je dag niet hebt.

‘Makkelijke shortcuts die iedereen kan begrijpen en toepassen en die toch fijn zijn om te lezen als je zelf je dag niet hebt’

Af en toe wordt het boek wat spiritueler, vooral het laatste hoofdstuk ‘een beetje zweef, maar het helpt wel’ (goed gekozen titel) laat dat zien. Hierin gaat het over hoe serieus je dromen moet nemen, over een huisaltaar maken en de stand van de maan. Heel erg Happinez en een beetje zweef dus, moet je van houden. Als je daar niks mee hebt, kun je ook de dikgedrukte citaten lezen in ieder hoofdstuk. Dan krijg je toch de kern mee, maar hoef je niet het hele hoofdstuk te lezen. Toch handig.

De kracht van dit boek

Wat ik goed vond aan Handboek voor mindere dagen is dat het erg persoonlijk is. In bijna ieder hoofdstuk lees je wel iets over de ervaringen van Helmink zelf. Door stukjes over haar mindere dagen te delen en open te zijn, laat ze aan de lezer zien dat haar leven ook niet perfect is. Elk hoofdstuk is een mix van persoonlijke ervaringen en informatie over het onderwerp. Dat leest prettig. Het worden ook nooit lange lappen saaie tekst, het blijft lekker laagdrempelig. Bovendien is het nooit belerend. De schrijfster wijst niet met een vingertje naar de lezer om te zeggen dat je je leven zo moet gaan leven. Juist niet.

‘Handboek voor mindere dagen is echt een pleidooi om de mindere dagen in je leven te accepteren’

Handboek voor mindere dagen is echt een pleidooi om de mindere dagen in je leven te accepteren. Op die dagen leer je het meest over jezelf. Dat betekent niet dat je niet enorm kwaad/verdrietig/geïrriteerd mag zijn, maar wel dat je het beste kunt accepteren dat die dagen er zijn. Ze horen bij het leven. Het klinkt nu ongelofelijk cliché, maar Eveline Helmink legt dit juist allesbehalve clichématig uit. Ze maakt grote onderwerpen zoals geluk, innerlijke rust en zelfacceptatie klein, door te vertellen wat jij er mee kunt in het dagelijks leven. En daar kan je dus daadwerkelijk iets aan hebben.

Handboek voor mindere dagen van Eveline Helmink is een erg persoonlijk boek dat grote onderwerpen over het leven klein maakt. Het is spiritueel, maar op de juiste momenten ook heel nuchter. Een boek om opnieuw uit de kast te pakken tijdens een mindere dag, omdat het allesbehalve oordeelt en je op een laagdrempelige manier inzichten geeft. 4 sterren.