Recensie: Ontdek de kracht van ademen - Mr. Breath

Recensie: Ontdek de kracht van ademen – Mr. Breath

In deze tijd waarin veel mensen een burn-out krijgen (inclusief mezelf), is bewust bezig zijn met ademen helemaal geen gek idee. In Ontdek de kracht van ademen van Mr. Breath aka. Rob Koning lees je meer over dit onderwerp en krijg je oefeningen om zelf aan de slag te gaan en bewuster te ademen. Dit vond ik ervan.

Hier gaat het boek over

In ‘Ontdek de kracht van ademen’ leert Mr. Breath ons dat de adem onze belangrijkste energiebron is. Niets is zo effectief als bewust ademhalen. Mr. Breath laat zien hoe je volledig gebruik kunt maken van je longcapaciteit. Met een vrije doorstroming van de adem kun je gezonder en energieker leven, beter ontspannen en je eigen grenzen bepalen.

Allesbehalve zweverig & een goede eerste indruk

Soms heb ik zin om me te verdiepen in een nieuw onderwerp en daar boeken over te lezen. De laatste tijd lees ik af en toe iets over burn-outs, ademhaling en rust. Dat doe ik omdat ik zelf een burn-out heb gehad en benieuwd ben hoe ik dat in de toekomst kan voorkomen, maar ook omdat ik gewoon benieuwd ben naar hoe ademhalen werkt, hoe andere mensen tot rust komen en noem maar op. Er valt altijd iets van te leren. Ontdek de kracht van ademen leek me daarom een mooie aanvulling.

‘Een boek over ademhaling als de basis van het leven, burn-outs in deze huidige tijd en de fysiologie van ademen’

Allereerst: het boek is allesbehalve zweverig. Als je ook meer boeken over psychologie of gezondheid wilt lezen, moet je je afvragen of je van meer wetenschappelijkere boeken houdt, een beetje zweverig/spiritueel of heel erg ‘zweef’. Ik hou meestal wel van een beetje zweef, maar dit boek valt niet in die categorie. Ontdek de kracht van ademen is heel feitelijk en gaat in op hoe ademhaling werkt in het lichaam.

Het is opgedeeld in zes hoofdstukken: over ademhaling als basis van het leven, burn-outs in deze huidige tijd, de fysiologie van ademen, een andere kijk op ademhaling en de voordelen van bewust ademhalen. Aan het einde staat een schema van zeven weken inclusief negen oefeningen die je kunt volgen. Tussen de hoofdstukken door staan ook korte oefeningen (je ademhalingsfrequentie meten bijvoorbeeld) en je vindt ook verhalen van clienten in het boek die bij Mr. Breath zijn langs geweest. Kortom: mijn eerste indruk was goed.

Ontdek de kracht van ademen - Mr. Breath recensie

Wat ik van het boek vond

Ik ben redelijk positief over dit boek. Het is heel fijn en duidelijk uitgelegd. Soms komen er wat moeilijke termen voorbij, maar die worden meestal wel besproken. Ook de cases en oefeningen tussendoor vond ik een fijne toevoeging. Dat maakt het boek wat persoonlijker. Het hoofdstuk over de burn-out vond ik het meest interessant. Het gaat over het herkennen van een burn-out (snelle en hoge ademhaling, veel piekeren), hoe het ontstaat en hoe het uitzoeken van je eigen kernwaarden kan helpen. Lekker praktisch en echt een hoofdstuk vol handvaten voor iedereen die een burn-out heeft of vermoedt dat hij er een heeft.

‘Ik had best meer persoonlijke verhalen willen lezen’

Wat ik wel miste in het boek waren meer persoonlijke verhalen. Rob Koning vertelt wel over zijn eigen burn-out en hij vertelt over verhalen van clienten, maar ik had daar eigenlijk best meer over willen lezen. Bij non-fictie hou ik er namelijk wel van als er wat persoonlijkheid in het boek zit. Een afwisseling van feiten en uitleg over het onderwerp en persoonlijke verhalen vind ik het fijnst. Denk aan boeken van Mark Manson, waarin hij grote onderwerpen bespreekt, maar het uitlegt door middel van een persoonlijk verhaal.

Hoe dan ook is het wel een goed boek. Het is maar net waar je naar op zoek bent. Ik ben in ieder geval wel erg te spreken over het hoofdstuk over de voordelen van bewust ademen en over de oefeningen. Hoe fijn dat je zelf aan de slag kunt en een heel schema hebt! Ik heb ook al wat kalmerende oefeningen geprobeerd en voelde me er prettig bij. Het schema met oefeningen voor zeven weken ga ik misschien ook nog volgen. 🙂

Ik geef Ontdek de kracht van ademen van Mr. Breath het cijfer 7. Het boek krijgt 3,5 sterren. Een duidelijk en praktisch boek over ademhaling, met genoeg oefeningen om thuis mee aan de slag te gaan. En laten we wel wezen: ook heel mooi vormgegeven.