Poëzie

Recensie: Woorden temmen – Kila van der Starre & Babette Zijlstra

De Poëzieweek is in volle gang. Eerder deelde ik al een paar van mijn favoriete gedichten, vandaag vertel ik je meer over het boek Woorden Temmen – 24 uur in het licht van Kila & Babsie. In dit boek krijg je uitleg over poëzie waardoor je gedichten beter gaat begrijpen en kun je ook zelf aan de slag. Dit vond ik er verder van.

Hier gaat Woorden Temmen over

Het dichtersduo Kila & Babsie laat je kennismaken met 24 van hun lievelingsgedichten. Elk gedicht in de bundel is gekoppeld aan een tijdstip en een locatie, zodat je elk moment, waar dan ook, met poëzie bezig kunt zijn.

Kila & Babsie laten je zien hoe je gedichten kunt lezen, hoe je over poëzie kunt nadenken, wat je met gedichten kunt doen en hoe poëzie je kan inspireren om zelf gedichten te schrijven. Ook geven zij je lees- en luistertips om nog meer poëzie te ontdekken.

Leerboek en doe-boek in een

Wat me meteen opviel aan Woorden Temmen is dat het boek een hele grappige vorm heeft. Het is een beetje schuin, zoals je op de foto beter kunt zien. Ook de vormgeving is tof gedaan. In het boek staan 24 gedichten, elk gekoppeld aan een tijd en locatie. Is het 9 uur? Dan kun je Het moest maar eens gaan sneeuwen van Tjitske Jansen lezen. Zit je in een park terwijl het zomer is? Dan tippen de auteurs je Eerste gedicht voor kleintje van Daniël Dee.

‘Ik stel me dan voor dat ik het boek mee heb in mijn tas en als ik me verveel, ik even een gedicht kan lezen’

Erg leuk en slim bedacht, een gedicht aan een locatie en tijd koppelen. Ik stel me dan voor dat ik het boek mee heb in mijn tas en als ik me verveel, ik even een gedicht kan lezen. Een fijn idee, toch? Zo wordt poëzie ook meteen een stuk toegankelijker. Je kan het immers overal lezen. Ook is het boek toegankelijk omdat het in begrijpelijke taal is geschreven. Het is geen schoolboek vol moeilijke termen, het is meer leerboek en doe-boek in een. Even een gedicht lezen, beetje uitleg meepakken en nog wat opdrachten doen als je wilt. En voilà: na de uitleg en de opdrachten lees je het gedicht met andere ogen.

Recensie: Woorden temmen - Kila van der Starre & Babette Zijlstra

Spontaan zin om zelf te gaan dichten

Het hoeft niet, maar als je wilt kun je zelf aan de slag. Hierboven zie je bijvoorbeeld de opdrachten die bij Het moest maar eens gaan sneeuwen van Tjitske Jansen horen. In het gedicht staat ‘ze weet geen woord voor de lucht die haar wangen aanraakt’, waarna de auteurs je uitleg geven over nieuw bedachte woorden. Eerst bedenk je een woord voor ‘de lucht die haar wangen aanraakt’ in het gedicht, een woord dat je zelf mag verzinnen. Daarna ga je verder met het associëren van woorden en nieuwe woorden verzinnen – hoe noem je de lucht tussen je haren die waaien in de wind of de lucht in de trein tijdens een spitsuur?

‘De auteurs geven je echt een voorzetje en trekken je per opdracht meer in het gedicht, waardoor je het beter gaat begrijpen en spontaan zin hebt om zelf te gaan schrijven’

Ook kun je nu zelf aan de slag met een gedicht, want misschien heb je wel een mooi woord gevonden. Als laatste wordt er pas wat theorie uitgelegd, in dit geval vertellen Kila en Babette dat nieuw bedachte woorden ‘neologismen’ heten en dat De Tachtigers (een groep dichters rond 1880) dit veel gebruikten. Leuk om te weten en handig als je van plan bent meer poëzie te gaan lezen. Weet je toch mooi dat nieuw bedachte woorden ‘neologismen’ worden genoemd en dat de dichter misschien wel inspiratie uit 1880 heeft gehaald.

Dit doe-gedeelte vond ik eigenlijk het leukst. De auteurs geven je echt een voorzetje en trekken je per opdracht meer in het gedicht, waardoor je het beter gaat begrijpen en spontaan zin hebt om zelf te gaan schrijven. Ik wel, in ieder geval. Sommige gedichten waren niet zo mijn smaak, maar door de opdrachten te doen kon ik ze later toch waarderen. Wat ook meehelpt is dat er in elk gedicht iets zit dat wordt uitgelicht – bijvoorbeeld hoe een witregel heel veel kan zeggen, over de tijd terugspoelen met woorden of klinkerrijm. Kortom: ik ben enthousiast. Het boek krijgt 4 sterren van mij. Woorden Temmen is een perfect instapboek voor mensen die beginnen met poëzie lezen.

Lees jij wel eens poëzie?