Recensie: Break a leg (Truth or dance #2) – Chinouk Thijssen

In Truth or dance werden India en haar vriendinnen al enorm onder druk gezet, in het vervolg Break a leg gaat het verhaal over de ballerina’s en de geheime groepschat nog een stap verder. Dit vond ik van het tweede deel uit de Truth or dance-trilogie van Chinouk Thijssen.

De bizarre groepschat is next level eng

Na de zomervakantie keren India, Zoë en Lisa terug naar het conservatorium. Ze wonen nu samen in een huis in de stad (spoiler: inclusief Nikki, die noodgedwongen een andere opleiding is gaan doen na het gedoe vorig jaar) en zijn blij dat ze door kunnen naar de vervolgopleiding. Alles lijkt in orde, de enge groepschat met de naam ‘Truth or dance’? Die laat niks meer van zich horen. Maar je ziet het vast al aankomen: Truth or dance komt tóch terug. En het is erger dan ooit.

‘Ik vond het eerste deel al eng genoeg, maar bij Break a leg moest ik soms even stoppen met lezen om op adem te komen’

Al na een paar hoofdstukken verschijnen de eerste sms’jes en later komen er nieuwe opdrachten bij. Ik vond het eerste deel al eng genoeg, maar bij Break a leg moest ik soms even stoppen met lezen om op adem te komen. HET IS DOODENG. Zo verwijdert India de Telegram-app op haar telefoon, maar staat die er even later op magische wijze weer op. Er is een vreemde auto die telkens voor hun studentenhuis staat. Er gaat zelfs iemand dood. En ondertussen verdenk je als lezer ongeveer ieder personage ervan achter de groepschat te zitten. Kortom: de spanning zit er goed in en het doorleesgehalte is hoog, want je wilt ANTWOORDEN.

Recensie: Break a leg (Truth or dance #2) - Chinouk Thijssen

Een sterk tweede deel

Al met al vind ik Break a leg een waardige opvolger van Truth or dance. Ik vrees vaak voor tweede delen in trilogieën, omdat het saai kan worden of voorspelbaar. Dat had ik bij dit boek totaal niet. Door de vele onverwachte wendingen en de paar puzzelstukjes die je krijgt toegegooid, blijf je doorlezen. Knap gedaan van Chinouk Thijssen.

‘Door de vele onverwachte wendingen en de paar puzzelstukjes die je krijgt toegegooid, blijf je doorlezen’

Waar ik in het tweede deel overigens wel meer had verwacht, zijn de bijpersonages. India leer je steeds beter kennen – door het contact met haar ouders, doordat ze verliefd wordt – maar Nikki, Zoë en Lisa vond ik soms iets te vlak blijven. Je weet een beetje wat voor personages het zijn, maar het voelt niet of ik ze door en door ken. Hoe dan ook heb ik ongelofelijk veel zin in Dance or die, het laatste deel, vooral door het spannende einde van Break a leg waarbij alvast een tipje van de sluier wordt opgelicht.

Cijfer: 7+