Recensie: De Mensenmarkt – Donna Freitas

Mega enthousiast was ik vorig jaar, toen ik Unplugged van Donna Freitas las. Mijn eerste echte sci-fi YA-boek. Inmiddels ben ik heel wat van dat soort boeken verder (echt, I love sci-fi young adult), maar ik ben Unplugged zeker niet uit het oog verloren. Toen ik zag dat het tweede deel van de trilogie, De Mensenmarkt, uitkwam wist ik het zeker: dat boek moet ik lezen.

LET OP: SPOILERS, DEZE RECENSIE GAAT OVER EEN TWEEDE DEEL

De Mensenmarkt in het kort
‘Skye is verraden. Door haar zus, die bereid was Skye op te offeren voor haar eigen plannen, en door Rain, die tegen haar heeft gelogen over bijna alles. Maar het allerergste is misschien wel dat het Skye en haar vrienden niet gelukt is om de plannen tegen te houden die de Echte Wereld heeft voor de mensen die ingeplugd zijn. De Mensenmarkt is geopend – en Inara, Skye’s beste vriendin, is te koop.

Skye’s hele wereld staat op zijn kop nu ze niemand meer kan vertrouwen, en dan komt ze er ook nog achter dat er een premiejager achter haar aan zit, die vastbesloten is haar af te leveren bij de Mensenmarkt. Skye heeft geen zin om nog langer een pion te zijn in het spel van andere mensen. Ze is misschien wel de enige die kan stoppen waarmee haar familie is begonnen. En dat moet ze doen voordat het voor iedereen in de App Wereld te laat is.’

‘Het is even doorlezen voordat er actie komt, maar dat is het meer dan waard’

Weer verliefd op dit toffe sci-fi boek
De eerste paar hoofdstukken moest ik even in het verhaal komen. Wie was Rain ook alweer en wat was er precies gebeurd? Dat duurde wel even, omdat het verhaal in het begin niet zo snel ging. Het is dus even doorlezen voordat er actie komt, maar dat is het meer dan waard. Het verhaal begint met Skye die nu in de echte wereld is. Ze kan niemand meer vertrouwen, omdat ze is verraden. Nadat ze op de gruwelijke Mensenmarkt is gaan kijken, wordt ze opeens ontvoerd door een premiejager die haar wil ruilen op de markt. Doodeng en helemaal niet leuk, want Skye wil juist dat dit hele gedoe stopt.

De Mensenmarkt - Donna Freitas

Meerdere perspectieven en alles behalve saai
Wauw, echt wauw. Ik vind het tweede deel van een trilogie vaak een saai deel, want meestal gebeuren er maar weinig dingen omdat de rest in het laatste deel gaat gebeuren. En in het begin was ik ook een beetje sceptisch omdat er weinig gebeurde, maar na een paar hoofdstukken gaat het verhaal echt los. Er gebeurt dan opeens zo ongelofelijk veel dat je het soms niet kunt bijhouden, en dat bedoel ik positief. De vaart zit er lekker in (zeker in deel 2 en 3; het boek is opgedeeld in 3 delen), en dat is fantastisch want dan leest het als een trein.

‘Ik denk dat Donna Freitas er goed aan heeft gedaan om het verhaal vanuit meerdere perspectieven te schrijven’

Ik denk dat Donna Freitas er ook goed aan heeft gedaan om het verhaal vanuit meerdere perspectieven te schrijven. Zo lees je nu niet meer alleen vanuit Skye, maar ook vanuit Rain en de premiejager (Skye’s ontvoerder). Dat vind ik echt slim bedacht. Door Unplugged ken je Skye al door en door, en nu kom je ook meer over andere personages te weten. Daardoor wil je verder lezen, is het niet saai en is het net even anders dan het eerste deel.

De Mensenmarkt heeft oprecht mijn verwachtingen overtroffen. Ik wist dat het weer tof zou worden, maar dit had ik niet zien aankomen. Je leest wat er gebeurt in de echte wereld, maar ook wat er in de appwereld gebeurd en vooral alles daartussen. Het verhaal is goed uitgewerkt met oog voor detail, waardoor je de werelden meteen voor je ziet – zelfs de magische droomwereld tussen de echte wereld en de appwereld is makkelijk te visualiseren. Verder is het afwisselend door de verschillende perspectieven en leest het daarom snel door.

‘Zo hoor je een tweede deel te schrijven!’

Ik ben mega enthousiast. De Mensenmarkt is een verhaal op zich, maar sluit ook aan op Unplugged. Zo hoor je een tweede deel te schrijven! Ik geef dit boek 4 van de 5 sterren. Een must-read als je ook van sci-fi YA-boeken houdt.

P.S.: Aan het einde staat een preview van het laatste deel, Het Geheugenvirus. En, oh my god, weer een heel nieuw verhaal dat zich afspeelt in de appwereld. Kom maar op, ik ben zo benieuwd!

*Dit boek kreeg ik opgestuurd van Uitgeverij BlossomBooks