fataal spel chinouk thijssen recensie young adult thriller

Recensie: Fataal Spel – Chinouk Thijssen

Fataal Spel van Chinouk Thijssen wilde ik zeker lezen dit jaar. Ik volg Chinouk al best lang online, zoals op haar Youtube-kanaal, en zo werd ik steeds meer benieuwd naar haar boek. Dit vond ik van deze YA-thriller.

Hier gaat Fataal Spel over

Wat voor een ziek spelletje is dit? Nadat haar zusje Jessie is ontvoerd, stuurt de kidnapper allerlei opdrachten naar Carmen. Alleen als ze gewillig meespeelt en alle raadsels oplost, zien de twee meiden elkaar nog terug. Althans, dat is wat de dader beweert. Samen met haar vrienden voert Carmen de bevelen uit, maar de uitdagingen worden steeds extremer en gevaarlijker. Hoe ver zal ze gaan om haar zus te redden?

Zenuwslopend & Pretty Little Liars-gevoel

Fataal Spel begint eigenlijk heel gezellig. Carmen en haar zusje Jessie zijn op een feestje en ze hebben het naar hun zin. Maar die gezelligheid is van korte duur, als Jessie opeens van een trap valt en naar het ziekenhuis moet. Een behoorlijke schok voor Carmen. En dat is pas het begin, want Jessie wordt daarna ontvoerd uit het ziekenhuis. Je snapt: Carmen is helemaal van slag. Ze moet Jessie vinden. Door de bizarre briefjes die Carmen krijgt met daarop bedreigingen of andere enge dingen, moet ze haar zusje weer zien te vinden. Anders zien ze elkaar nooit meer terug, beweert de ontvoerder.

‘Mijn hemel, dit boek is spannend. Zenuwslopend zelfs’

Mijn hemel, dit boek is spannend. Zenuwslopend zelfs. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik niet vanaf het begin al werd meegezogen in het verhaal, dat duurde even. Naar mate ik de personages beter leerde kennen en de briefjes die Carmen van de ontvoerder krijgt steeds gestoorder worden, werd ik enthousiaster. Toen ik bijna halverwege was, was ik hooked. Ik móést weten wat er gebeurd was met Jessie en wie de ontvoerder was. Vooral de bevelen en bedreigingen die Carmen krijgt zijn super eng, maar toch blijf je doorlezen. Ik kreeg er zelfs een beetje Pretty Little Liars-gevoel van, zo duister is het soms.

Toffe plottwists, soms wat onrealistisch

Tegen het einde aan is die Pretty Little Liars-vibe er helemaal. Zonder al te veel te verklappen kan ik wel zeggen dat de gebeurtenissen shocking zijn. Van het einde valt je mond open van verbazing. Bij mij wel in ieder geval. Er zitten plottwists in – en een cliffhanger, shh – die ik niet zag aankomen. Dat maakt het boek extra tof, vind ik. Ook de stukjes waarin Carmen opeens informatie doorkrijgt via Jessie vond ik heel cool. Ik had overigens best meer vanuit Jessie willen lezen, maar door de kleine beetjes informatie die Carmen van Jessie krijgt blijft het spannender.

‘Als je graag YA-thrillers leest, kun je deze zeker niet overslaan’

Wat ik minder vond aan het boek, is dat er niet echt een tijdsaanduiding is. Bij thrillers zie ik graag data boven hoofdstukken staan. Dat was hier niet zo. Daardoor was het wat onduidelijk of het nu een dag of een week later was. Het leek daardoor of de gebeurtenissen heel snel na elkaar gebeurden. Dat maakt het allemaal wat onrealistischer. Ook vond ik sommige gebeurtenissen too much. Maar desalniettemin blijft het wel spannend en wilde ik weten hoe het verhaal zou eindigen.

Ik geef Fataal Spel 3,5 sterren. Het is een toffe YA-thriller die je uiteindelijk in zijn greep heeft. Jammer dat gebeurtenissen wat snel achter elkaar gebeuren, dat maakte het geheel onrealistischer. Verder ben ik positief. Het concept is top en het hele idee over Carmen die op een bepaalde manier met Jessie verbonden is, is tof. Als je graag YA-thrillers leest, kun je deze zeker niet overslaan.

Heb jij Fataal Spel al gelezen?