Recensie: Geheimen (De Royals #3) – Erin Watt

De Royals-boeken van Erin Watt kun je het beste vergelijken met een achtbaan: als je er eenmaal in zit is het fantastisch en aan het einde wil je nog een keer. Na Verleiding en Verraad móést ik namelijk zeker weten het derde deel, Geheimen, lezen. Niet alleen vanwege de enorme cliffhanger op het einde, ook omdat ik enorm fan ben geworden van deze boeken en je ze inmiddels als mijn guilty pleasure kunt bestempelen. Dit vond ik van Geheimen.

Let op: spoilers als je deel 1 en 2 nog niet gelezen hebt. Lees hier mijn recensie over De Royals #1 – Verleiding of De Royals #2 – Verraad

Hier gaat Geheimen over

Ella heeft haar hart verloren aan Reed, de aantrekkelijke bad boy van de steenrijke familie Royal. Ondanks al zijn rotstreken gelooft ze in hem. Maar zelfs voor overlever Ella zijn de problemen van Reed en zijn vier broers op zijn zachtst gezegd een uitdaging.

Reed gaat voor Ella door het vuur. Maar om zijn eigen leven en daarmee dat van Ella te redden, moet hij zijn dubieuze verleden achter zich zien te laten. Kan hij dat? En lukt het hen om de geheimen van hun families voor eens en voor altijd te ontrafelen?

de royals geheimen erin watt recensie

Een heleboel geheimen & de waarheid over het verleden

Geheimen gaat inderdaad over geheimen die aan het licht komen. Zoals je weet, eindigde Verraad met de terugkomst van Ella’s vader. Volgens mij sloeg ik letterlijk een hand tegen mijn mond toen ik dat las, want ik was SHOCKED. In Geheimen leer je Steve, Ella’s biologische vader, daarom ook beter kennen. Je merkt dat Ella echt in tweestrijd zit, aan de ene kant zit ze niet op hem te wachten en aan de andere kant wil ze hem toch wel een kans geven. Een leuke en interessante twist aan het verhaal, vond ik.

‘De verhaallijn over het moordonderzoek geeft het boek een extra laag, waardoor het verhaal na twee boeken vernieuwend blijft’

Maar niet alleen de waarheid over Ella’s vader komt aan het licht, ook de waarheid over de dood van Brooke. En dat is me nogal wat. Het verhaal is namelijk nog steeds zo romantisch en meeslepend als voorheen, maar tussendoor loopt er ook een moordonderzoek. En het ergste is dat Reed verdachte nummer 1 is. Ik vond het boek door het moordonderzoek eigenlijk nog leuker dan Verraad. Je zit continu in spanning en vraagt je af wie Brooke heeft vermoord en of Reed nu naar de gevangenis moet of niet. Daarnaast wordt de relatie tussen Ella en Reed ook behoorlijk op de proef gesteld, zowel door het moordonderzoek als door de bemoeienis van vader Steve. Kortom: de verhaallijn over het moordonderzoek geeft het boek een extra laag, waardoor het verhaal na twee boeken vernieuwend blijft.

erin watt de royals verleiding verraad recensie

Maar laten we het hebben over Ella en Reed

De waarheid en de geheimen leuk en aardig, maar Ella en Reed maken het boek. Net als in Verraad lees je vanuit beide perspectieven en ja: dat is heerlijk omdat je de personages zo veel beter leert kennen. Ondanks alle problemen in het boek (en zelfs een verbod voor Ella om Reed te zien door Ella’s vader – JA ECHT) trekken ze toch weer naar elkaar toe. Ik vond het vooral awesome dat Ella helemaal klaar was met het wachten op Reed en nu zelf de touwtjes flink in handen nam. Badass personages, ik zeg het je. Bereid je dus maar voor op heel wat romantische en steamy scènes.

‘Ik vond het vooral awesome dat Ella helemaal klaar was met het wachten op Reed en nu zelf de touwtjes flink in handen na’

Mijn leeservaring met dit boek was echt grandioos. Ik las het boek héél erg snel uit. Daarna twijfelde ik of ik het boek vier of vijf sterren zou geven. Sommige mensen vinden dat je een boek pas vijf sterren kunt geven als het een goed literair werk is, met de juiste dosis spanning, goed uitgewerkte personages en een diepere filosofische – of weet ik wat voor – laag. Ik vind dat ik dit boek ook vijf sterren mag geven omdat mijn leeservaring geweldig was. Bovendien zijn de personages fantastisch, voegt het moordonderzoek zeker iets toe in dit verhaal (de uitkomst is wederom shocking) en hou ik gewoon van dit boek.

Ga ik dit boek dus vijf sterren geven? Jazeker. Geheimen krijgt vijf sterren. Het verhaal zit zó goed in elkaar en het is de perfecte mix van Young Adult met een vleugje New Adult. I love it! Ik hoop dat De Fontein ook het vierde en het vijfde deel gaat uitgeven, want die gaan namelijk over Easton. Hoe tof is dat?! In de tussentijd kun je je trouwens met Tarnished Crown vermaken, een soort novelle die je tussen deel 3 en 4 kunt lezen en te vinden is op Wattpad. Ik ben in ieder geval heel benieuwd naar meer. Want, zoals ik al zei, na één Royals-boek wil je hoe dan ook MEER.