Recensie: Hazelwoud – Melissa Albert

Mix een duistere versie van Alice In Wonderland met de sprookjesserie Once Upon A Time, en je hebt ongeveer het boek Hazelwoud van Melissa Albert. Hazelwoud is fantastisch, mysterieus, meeslepend en zelfs bedwelmend – het verhaal slokte mij echt op, waardoor ik door móést lezen. Dit vond ik verder van Hazelwoud!

Hier gaat Hazelwoud over

De zeventienjarige Alice is het grootste deel van haar leven samen met haar moeder op de vlucht geweest voor het ongeluk dat hen achtervolgt. Maar wanneer Alice’ oma, schrijfster van een duister sprookjesboek, op haar landgoed het Hazelwoud overlijdt, lijkt het ongeluk hen in te halen: Alice’ moeder wordt ontvoerd door een man die zegt dat hij uit het Achterland komt – de dreigende bovennatuurlijke wereld uit haar oma’s verhalen. Alice’ enige aanwijzing is het bericht dat haar moeder voor haar achterlaat: BLIJF WEG UIT HET HAZELWOUD.

‘Om haar moeder terug te vinden, moeten Alice en Ellery afreizen naar het Hazelwoud’

Alice heeft haar oma’s fanatieke fans altijd zo veel mogelijk vermeden, maar nu zit er niets anders op: ze moet hulp vragen aan haar klasgenoot en Achterland-superfan Ellery Finch. Hij helpt haar gelukkig maar al te graag, al vraagt Alice zich wel af waarom hij zo gretig op haar aanbod ingaat. Om haar moeder terug te vinden, moeten Alice en Ellery afreizen naar het Hazelwoud, naar de wereld waar haar oma’s sprookjes hun oorsprong vonden. Zal Alice er tijdens haar zoektocht achterkomen waar haar eigen verhaal begon… en vooral waar het misging?

Enorm origineel en meeslepend

Ik kijk zo erg uit naar dit boek, omdat ik de beschrijving alleen al fantastisch en mysterieus vond klinken. Toen ik dit boek kreeg opgestuurd van Uitgeverij Moon, ben ik dus ook dezelfde dag nog begonnen met lezen. En: wauw. Vanaf de eerste bladzijde vond ik het verhaal al interessant. Het verhaal begint met een flashback over de oma van Alice, Althea Proserpine, en haar moeder Ella. Daarna lees je meer flashbacks over Alice haar leven.

‘Nu wonen ze in New York en lijkt het eindelijk een beetje goed te gaan, tot er wel hele vreemde dingen gebeuren en Alice’ moeder wordt ontvoerd’

Ik vond dit een heel fijn begin, omdat je de hoofdpersoon zo meteen enorm goed leert kennen. Zo lees je dat Alice altijd op de vlucht is met haar moeder. Ze vluchten namelijk voor het ongeluk, dat hen op een of andere manier altijd weer weet te vinden. Zodra dat gebeurt, verlaten ze hun tijdelijke (hotel)kamer en stappen ze in de auto om zo ver weg mogelijk een veiligere plek te vinden. Alice en haar moeder hebben dus veel meegemaakt samen. Nu wonen ze in New York en lijkt het eindelijk een beetje goed te gaan, tot er wel hele vreemde dingen gebeuren en Alice’ moeder wordt ontvoerd. Ik vond die vreemde dingen tussendoor heel spannend en daardoor wilde ik steeds doorlezen. Zo komt Alice vreemde figuren tegen in de stad, mensen die ze zich op een of andere manier uit het verleden herinnert.

Hazelwoud Melissa Albert recensie

Levendige beschrijvingen & werkelijkheid en illusie

Ella is dus ontvoerd en Alice weet niet wat ze moet doen. Het enige wat ze te horen krijgt? Blijf weg uit het Hazelwoud, de plek waar haar oma Althea heeft gewoond. Samen met klasgenoot Ellery Finch probeert ze uit te zoeken wat er is gebeurd, en ontdekt ze het geheimzinnige sprookjesboek van haar oma: Verhalen Uit Het Achterland. Alice en Finch willen Ella natuurlijk redden en lappen de regels aan hun laars; ze gaan toch naar het Hazelwoud om uit te zoeken wat er in hemelsnaam is gebeurd. En daar begint het verhaal pas echt spannend en ongelofelijk mysterieus te worden – oh my god.

‘Toen ik het las, voelde het oprecht alsof ik er zelf doorheen liep’

Ik vond de beschrijvingen van Het Hazelwoud en Het Achterland zo ongelofelijk goed. Melissa Albert beschrijft alles onwijs levendig. Toen ik het las, voelde het oprecht alsof ik er zelf doorheen liep. De schrijfster speelt hier heel erg met werkelijkheid en illusie, en dat vond ik ook erg tof gedaan. Het is wel iets waar je van moet houden, want het is ook wel vreemd en apart. Ik vond dat vreemde juist heel positief; je vraagt je daardoor zelf ook continu af in wat voor wereld Alice is beland en wat nu een illusie is of niet. Maar wauw: de werelden die Melissa Albert hier heeft neergezet zijn zo gedetailleerd. Ik vond het zo goed dat ik hier nog wel meer boeken over wil lezen (en ja, die komen er ook, want dit is het eerste deel van een serie!)

hazelwoud melissa albert recensie

Meeslepend, mysterieus en een ongelofelijk spannende en duistere sfeer – ik vond Hazelwoud meer dan geweldig. Ik kan serieus geen minpunten bedenken. Het enige is dat dit boek misschien niet voor iedereen iets is, je moet wel van sprookjesachtige en ietwat vreemde en aparte verhalen houden. Maar eerlijk? Ik lees ook niet enorm veel fantasy, maar vond dit zo leuk om te lezen. Je moet niet teveel nadenken, maar gewoon in het verhaal stappen en je laten meeslepen. En doe dat zeker, want dit boek is te mooi om in de boekhandel te laten liggen. 🙂 5 sterren dus!