Heerestraat & Rozenlaan Carlie van Tongeren recensie

Recensie: Heerestraat & Rozenlaan – Carlie van Tongeren

Heerestraat & Rozenlaan van Carlie van Tongeren was even een hype op Instagram. Ik zag het boek in ieder geval ontzettend vaak langskomen in mijn feed, maar ook op verschillende boekenblogs die ik volg. Omdat onder andere Joost en Emmy positief waren, besloot ik me ook aan het boek te wagen. Dit vond ik ervan.

Hier gaat Heerestraat & Rozenlaan over

Nina’s ouders zijn net gescheiden. Dat betekent niet alleen dat Nina vanaf nu elk weekend met een enorme weekendtas heen en weer moet fietsen tussen twee huizen, maar ook dat ze in sneltreinvaart moet wennen aan de nieuwe situatie. Aan de nieuwe vriendin van haar vader bijvoorbeeld, die twee kinderen heeft: Lindi (type valse stiefzus) en Mark (headbangende metalfan). En aan het feit dat haar moeder als een zombie-in-pyjama door het huis wandelt.

Eigenlijk heeft Nina het al druk genoeg met voetbal, vriendinnen en haar laatste schooljaar – en nu komt dit er ook nog bij. Hoe moet ze dit in hemelsnaam allemaal tegelijk doen?

Heftige gebeurtenissen en de onvermijdelijke realiteit

Carlie van Tongeren schreef eerder vooral feelgood boeken, zoals Liever Lombok en Cruise Control. En hoewel ik die boeken wel kende, had ik nog niet eerder iets van Carlie gelezen. Tot Heerestraat & Rozenlaan mijn aandacht trok, haar YA-debuut. Op Instagram was het boek best een hype en toen ik laaiend enthousiaste recensies las, dacht ik: dit boek wil ik zelf ook lezen. Niet alleen om te checken of het de hype waard is, maar vooral omdat het verhaal me aansprak. Het verhaal gaat namelijk vooral over gescheiden ouders hebben en hoe dat precies is. Mijn ouders zijn niet gescheiden, maar daarom leek het me juist zo interessant. Want hoe is het eigenlijk als je ouders gaan scheiden? Wat komt er allemaal op je af? Ik dook in het verhaal en werd al heel snel meegesleept in het leven van Nina.

‘Het heeft best veel zware onderwerpen, maar toch blijft het verhaal luchtig’

Mijn eerste indruk van Heerestraat & Rozenlaan, was dat ik het een heel vlot geschreven verhaal vond. Het heeft best veel zware onderwerpen, maar toch blijft het verhaal luchtig. Aan de ene kant heb je namelijk de scheiding van Nina’s ouders, de uiteenlopende gevoelens van Nina daarover (boos, verdrietig etc.) en alle andere veranderingen die daarbij komen kijken. Aan de andere kant gaat het leven gewoon door. Nina moet naar school, vriendinnen willen met haar afspreken en er moeten voetbalwedstrijden worden gespeeld. Ik denk dat het daardoor komt dat het verhaal zo vlot en luchtig blijft, de balans tussen de heftige dingen en de realiteit is erg goed. En die balans maakt het verhaal realistisch en geloofwaardig, waardoor je erg meeleeft met Nina.

Niet alleen het onderwerp ‘gescheiden ouders’

Dan even over het plot. Ik had verwacht dat het vooral over gescheiden ouders zou gaan, en dat is ook zo, maar er komen tussendoor nog meer onderwerpen voorbij. Zoals verliefd worden en seksualiteit. Wat ik goed vond, is dat Nina’s vriendinnengroep in het boek heel divers is. Zo heb je Iris die lesbisch is en sinds een tijdje uit de kast is, en de christelijke Mara die plotseling helemaal verliefd wordt. En Nina zelf, natuurlijk. Iedereen gaat anders om met verliefd worden: Iris houdt het vooralsnog bij alleen zoenen met leuke meisjes, Mara denkt na over haar eigen keuzes vs. de christelijke regels van haar ouders en Nina probeert ook haar eigen keuzes te maken (aan de pil gaan, seks hebben). Ik vind het heel goed dat de schrijfster deze onderwerpen niet schuwt en er gewoon over wordt gepraat in het boek. Dat is ontzettend belangrijk.

‘Ik vind het heel goed dat de schrijfster onderwerpen als seksualiteit niet schuwt’

Al met al ben ik behoorlijk positief. Ik merkte alleen wel dat het soms wat jeugdiger vond dan de normale YA-boeken die ik lees. Dat is niet per se erg, maar ik denk dat ik het boek wel meer kon waarderen toen ik zelf op de middelbare school zat. Verder wil ik nog een paar dingen kwijt:

• DE OMA IN HET VERHAAL IS FANTASTISCH! <3
  • Ja, je ziet van mijlenver aankomen op wie Nina verliefd gaat worden, maar ik vond het in dit boek niet storend.
  • Als je ouders niet zijn gescheiden, is dit boek leerzaam. Ik kon me goed inleven in Nina en snap na het lezen van dit verhaal meer hoe heftig het eigenlijk is om zoiets mee te maken.
  • Wel jammer: de stad waarin het zich afspeelt blijft onbekend. Ik had het best leuk gevonden als er duidelijk werd gezegd of het in Utrecht, Amsterdam, Groningen of waar dan ook plaatsvond. 🙂
  • Ik ben heel benieuwd naar meer (YA-)boeken van Carlie.

Heerestraat & Rozenlaan krijgt vier sterren van mij. Het is een goed geschreven boek, dat zowel herkenbaar is voor kinderen van gescheiden ouders als leerzaam voor kinderen die geen scheiding hebben meegemaakt. Een absolute must-read!

Heb jij Heerestraat & Rozenlaan al gelezen?