Recensie: Her Royal Highness (Royals #2) - Rachel Hawkins

Recensie: Her Royal Highness (Royals #2) – Rachel Hawkins

Na Royals is er nu een tweede deel in de Royals-serie van Rachel Hawkins genaamd Her Royal Highness. Een mix van De Selectie (want rijke prinsen en prinsessen) en de film Wild Child (want kostschool), maar dan wel in een modern jasje. Dit vond ik van het boek.

Op naar de kostschool in Schotland

In Royals draaide het om Daisy Winters, die in Schotland belandde omdat haar zus Ellie met kroonprins Alex ging trouwen. In Her Royal Highness ontmoeten we een nieuw hoofdpersonage genaamd Millie Quint. Millie, eigenlijk Amelia, komt net als Daisy uit Amerika en heeft de typische nerdy eigenschappen die Rachel Hawkins vaker aan haar personages geeft. Net als Daisy is Millie bijvoorbeeld duidelijk op zoek naar wie ze is, komt ze soms extreem grappig uit de hoek, kan ze nogal zich nogal ongemakkelijk voelen in sociale situaties en is ze helemaal fan van één bepaald iets. In Millies geval zijn dat stenen.

‘De vaart zit er goed in, de dialogen zijn vlot en realistisch en je leert Millie goed kennen’

Hoe dan ook, Millie belandt dus in Schotland omdat ze wordt toegelaten op de prestigieuze school Gregorstoun. Daar blijkt ze een kamer te delen met Flora, de prinses van Schotland. Tikje cliché en typisch YA/tienerfilm Wild Child, maar wel heel vermakelijk om te lezen. Vooral het eerste deel is scherp geschreven. De vaart zit er goed in, de dialogen zijn vlot en realistisch en je leert Millie goed kennen. Rachel Hawkins zorgt er daarnaast voor dat Her Royal Highness een boek van nu is. Zo gaat het soms over Instagram, skypet Millie met familie in Amerika en lees je tussen de hoofdstukken door roddels over de Schotse royals die verschijnen in tijdschriften of op blogs. Een leuke toevoeging.

Biseksueel hoofdpersonage, De Challenge & verliefd worden

Verder is het ook echt een boek van nu, omdat er niet vanuit wordt gegaan dat iedereen hetero is. Millie is bijvoorbeeld biseksueel, andere personages hebben weer een andere seksualiteit. Dat zulke personages er zijn en deze dingen worden benoemd, blijft belangrijk. Iedereen heeft tenslotte een personage nodig om zichzelf in te herkennen, vind ik.

‘Alsof je een tekening op een andere manier bekijkt en er dan opeens iets in ontdekt dat eerder verborgen bleef’

Terug naar het verhaal. Flora blijkt geen ideale kamergenoot te zijn en doet nogal arrogant tegen Millie, totdat ze moeten samenwerken tijdens De Challenge. Hiervoor worden de leerlingen in duo’s gedropt in de groene bossen en mistige heuvels van Schotland, met als doel om elkaar beter te leren kennen en te overleven. Dat gaat helemaal mis, maar Flora en Millie groeien toch naar elkaar toe. De weken daarna verandert de band tussen hen, gaat Millie zelfs mee naar een feest in een paleis en leert Millie de echte Flora kennen. Zoals ze zelf zegt is dat ‘alsof je een tekening op een andere manier bekijkt en er dan opeens iets in ontdekt dat eerder verborgen bleef’. En, je ziet ‘m vast al aankomen, Millie wordt verliefd op Flora. Dat is onwijs lief en schattig en verder verklap ik hé-le-maal niks.

‘Het plot had sterker gekund, maar de humor, de scherpe dialogen en de levendige personages maken veel goed’

Mijn eindoordeel

Her Royal Highness is een vermakelijk YA-boek en helemaal van nu. Het is De Selectie meets Wild Child maar dan in een modern jasje. Hoewel het eerste deel lekker vlot is geschreven en ik helemaal in het verhaal zat, viel het tweede deel me wat tegen. De vaart ging eruit en het werd voorspelbaarder. Dat vond ik jammer. Kortom: het plot had sterker gekund, maar de humor, de scherpe dialogen en de levendige personages maken veel goed. Drie sterren.