Recensie: Truth or dance (Truth or dance #1) - Chinouk Thijssen

Recensie: Truth or dance (Truth or dance #1) – Chinouk Thijssen

Vorig jaar las ik Fataal Spel van Chinouk Thijssen, dit jaar wilde ik haar nieuwe YA-thriller Truth or dance lezen. Dit vond ik van deze thriller, dat overigens het eerste deel is van een trilogie over vriendschap, ballet en geheimen.

Hier gaat Truth or dance over

Truth or Dance. Zo heet de groepschat waar ballerina’s India, Lisa, Nikki en Zoë opeens aan worden toegevoegd. De meiden denken dat het een schoolproject is, waarbij ze door opdrachten uit te voeren kans maken op de hoofdrol in de eindvoorstelling van het conservatorium. Maar de opdrachten van Truth or Dance zijn bizar en soms zelfs ronduit gevaarlijk. De vriendinnen willen niets liever dan dansen, maar zijn ze bereid om daarvoor hun vriendschap op het spel te zetten? En misschien zelfs over lijken te gaan?

Een interessante twist, geheime app’jes en bizarre opdrachten

Truth or dance begint rustig. Je leert hoofdpersoon India kennen, een ballerina in spe die bij een gastgezin woont en samen met haar vriendinnen bezig is om de felbegeerde hoofdrol te veroveren in de eindvoorstelling. Je volgt de vriendinnen tijdens hun lessen – naast ballet is er onder andere moderne dans en dansgeschiedenis – maar ook daarbuiten. Wat fijn is, is dat de schrijfster de tijd neemt om het normale leven van de ballerina’s te schetsen. Ze trainen veel, hebben strenge eetschema’s en gaan vooral met elkaar om. Je krijgt er hierdoor als lezer een goed beeld van en pikt ondertussen ook wat moeilijke ballettermen mee (er is gelukkig een begrippenlijst voorin).

‘Eerst is het een normaal verhaal over vriendinnen, maar als de bizarre app’jes binnenkomen slaat het verhaal om’

Waar het in Fataal Spel al direct spannend wordt, wordt er in Truth or Dance meer de tijd genomen om het verhaal op te bouwen. Er is tenslotte ook meer ruimte, aangezien dit een eerste deel van een trilogie is. Ik vond die opbouw erg prettig. Eerst is het een normaal verhaal over vriendinnen, maar als de bizarre app’jes binnenkomen (met nog bizardere opdrachten) slaat het verhaal om. Wie zit er achter de geheime groepschat? Plotseling is iedereen verdacht en ga je met andere ogen kijken naar de personages. Een interessante twist. Bij een meidengroep en geheime sms’jes kan je niet anders dan aan Pretty Little Liars denken, maar ondanks die overeenkomst geeft Chinouk er verder een compleet eigen draai aan. Het is allesbehalve een kopie van PLL.

truth or dance Chinouk Thijssen recensie

Must-read of niet?

Ik ben enthousiast over Truth or dance. Doordat er voldoende tijd wordt genomen om het verhaal op te bouwen, raak je als lezer al voor de geheime app’jes betrokken bij de personages. Vooral India leer je goed kennen, maar ook haar vriendinnen komen behoorlijk goed uit de verf. Aan het einde voelt het zelfs alsof je zelf onderdeel bent van de vriendinnengroep.

De bijpersonages doen het ook oké. En dat zijn er nogal wat, denk aan leraren en klasgenoten. Al met al komt de gehele sfeer op de school, de competitiviteit tussen de klasgenoten en de vriendschap tussen India, Lisa, Nikki & Zoë realistisch over. Wel is het bij de bijpersonages een beetje waken dat ze niet in karikaturen vervallen. Dat lukt aardig. De Belgische klasgenoot London zit alleen wel wat op het randje van realistisch en karikatuur (maar is ondanks dat een grappige toevoeging).

‘De gehele sfeer op de school, de competitiviteit tussen de klasgenoten en de vriendschap tussen India, Lisa, Nikki & Zoë komt realistisch over’

Truth or dance krijgt 4 sterren van mij. Het verhaal smaakt naar meer. Ik wil onwijs graag doorlezen om te ontdekken wie er achter de groepschat zit. Kortom: een toffe, realistische en duistere YA-thriller, waarbij schrijfster Chinouk Thijssen zichzelf naar mijn idee heeft overtroffen en daarnaast moeilijke onderwerpen zoals racisme niet uit de weg gaat. Kom maar op met Break a leg! Ik wil méér.

Heb jij dit boek al gelezen?