Recensie: Library Kiss – Kasie West

Een boek dat zich afspeelt in een bibliotheek, fantastisch toch? Zo vond ik Donkerblauwe Woorden van Cath Crowley, dat zich afspeelt in een tweedehands boekhandel, bijvoorbeeld ook meteen leuk. De locatie geeft het verhaal meteen een fijne en gemoedelijke sfeer. Library Kiss (Engelse titel: By Your Side) van Kasie West is ook zo’n boek, het gaat namelijk over een meisje en een jongen die opgesloten raken in een bibliotheek. Alleen dat klinkt al veelbelovend. Dit is wat ik verder vond van Library Kiss!

In het kort: Library Kiss

Autumn raakt per ongeluk ingesloten in een bibliotheek. Ze verwacht dat haar vriendinnen of haar bijna-vriendje haar wel komen redden. Als dat niet gebeurt, dringt de realiteit zich op: hoe moet ze een lang weekend overleven in de bibliotheek? Dan blijkt dat ze niet alleen is: Dax, een jongen van school, heeft zich bewust laten insluiten in het gebouw.

Personages die zich openstellen voor elkaar

In Library Kiss duik je meteen in het verhaal van Autumn. Ze zit opgesloten in de bibliotheek en probeert niet in paniek te raken. Best lastig als je ook nog paniekaanvallen hebt. Vervolgens lees je hoe ze daar precies terecht is gekomen. Ook komt Autumn erachter dat Dax, een rare jongen van school, in de bibliotheek zit. Ze is dus niet helemaal alleen, maar of dat nou zo fijn is, is maar de vraag. Dax is in het begin namelijk heel afstandelijk. Autumn kent Dax alleen van de roddels op school, over dat hij is opgepakt omdat hij iemand zou hebben neergeslagen.

‘Ik vond het mooi om te lezen hoe ze in de bibliotheek steeds meer naar elkaar toe groeien’

Langzaamaan leren Autumn en Dax elkaar toch beter kennen. Ik vond het mooi om te lezen hoe ze in de bibliotheek steeds meer naar elkaar toe groeien. Hoewel Dax behoorlijk gesloten is, probeert Autumn toch wat informatie los te peuteren. Ook merk je als lezer dat Autumn zich meer gaat openstellen en dingen met Dax gaat delen. Ze heeft namelijk last van paniekaanvallen, en durft dit niet goed aan haar vrienden te vertellen. Wat als ze haar anders gaan behandelen? Daar zit ze niet echt op te wachten. Maar na een paar dagen is het lange weekend in de bibliotheek alweer voorbij en gaat het leven van Autumn door. Door wat er in de bibliotheek is gebeurd gaat ze over veel dingen nadenken.

Library kiss kasie west recensie

Interessante onderliggende thema’s & verbeterpunten

Hoewel ik wel wat op het boek heb aan te merken, bijvoorbeeld dat je als lezer niet veel te weten komt over de vriendengroep van Autumn, vond ik het al met al wel een leuk verhaal. De bijpersonages mochten wat mij betreft dus wat diepgaander, want ik heb het gevoel alsof ik de vriendengroep van Autumn alleen heel oppervlakkig ken, en ook de hoofdpersonages mochten soms wat meer worden uitgediept. Ik had het ook een leuke toevoeging gevonden om vanuit Dax perspectief te lezen, maar je leest enkel vanuit Autumn. Dat vond ik wel jammer.

‘Ik had het ook een leuke toevoeging gevonden om vanuit Dax perspectief te lezen, maar je leest enkel vanuit Autumn’

Toch zijn de onderliggende thema’s wel interessant. Het gaat onder andere over vriendschap, maar ook over de problemen die Dax thuis heeft en over de paniekaanvallen van Autumn. Ik vond het interessant om te lezen hoe Autumn voortdurend twijfelt of ze aan het vrienden moet vertellen over haar paniekstoornis. Over Dax had ik wel meer willen lezen, al kom je wel te weten dat hij in een pleeggezin woont en later weer naar een huis verhuist. Ook heeft Autumn problemen met haar bijna-vriendje Jeff en weet ze niet goed hoe ze zich in die moeilijke situatie moet gedragen. Wederom: interessante thema’s voor in een YA-boek!

Ik vond Library Kiss een heel lief YA-verhaal. Het leest heel makkelijk weg en na afloop voelt het verhaal hartverwarmend aan. Toch miste ik een ander perspectief en mocht er nog wat meer diepgang in het boek. Ik had andere personages namelijk ook graag beter leren kennen. Ik geef het boek drie sterren.