Recensie: De academie - Astrid Boonstoppel

Recensie: De academie – Astrid Boonstoppel

Astrid Boonstoppel won met haar YA-debuut Dit is hoe het ging de Jonge Jury Debuutprijs 2020. Nu is er een tweede boek: De academie. Dit vond ik ervan.

De mysterieuze academie waar niets is wat het lijkt

De Recourt Academie voor meisjes, ‘De Academie’, is een exclusieve school waar hooguit vijf meisjes per jaar worden toegelaten. Niemand weet wat er precies gebeurt tijdens een academiejaar, want de alumni zwijgen als het graf. Daar begint de geheimzinnigheid van dit verhaal al. In het boek volgen we ten eerste Em, die is toegelaten tot de eliteschool. Haar blik is eigenlijk ook de blik van de lezer. Als zij de school betreedt, ben je minstens zo enthousiast als Em zelf. Alles is nieuw, je hebt de zenuwen in je buik die je hebt op een eerste schooldag.

‘Je voelt voortdurend dat er iets niet klopt, maar je kunt de vinger er niet helemaal opleggen’

En dan is er Isabella Recourt, die samen met haar man Frédéric de school leidt. Isabella ziet er altijd uit om door een ringetje te halen en let streng op ‘haar meisjes’. Naar mate het verhaal vordert en je Em en Isabella volgt voel je de mysterieuze sfeer van de school. Je voelt voortdurend dat er iets niet klopt, maar je kunt de vinger er niet helemaal opleggen. Als er dan ook nog af en toe schuingedrukte hoofdstukjes tussen de perspectieven van Isabella en Em door verschijnen, is je nieuwsgierigheid helemaal gewekt. Je móét gewoon doorlezen, uitvinden wat er met deze school aan de hand is.

Een van de tofste YA’s die ik dit jaar las

Zonder alles te spoilen kan ik wel zeggen dat De Academie mij heeft verrast. Astrid Boonstoppel schrijft ongelofelijk vlot en vol sfeer, waardoor je echt in het verhaal zit. De academiemeisjes en Em blijven soms wat te vlak (ik kon niet altijd hoogte krijgen van Em, hoewel ze wel een leuk personage is), vond ik, maar al met al ben ik erg te spreken over deze YA. Het is oprecht een van de tofste YA’s die ik dit jaar las, vooral vanwege de actuele thema’s zoals seksisme en feminisme. Zo praat Em na een les genaamd ‘management intern’ met vriendin Milly, omdat ze niet kan geloven wat er zojuist is gebeurd. ‘Het was natuurlijk maar een van de vele lessen die we hier kregen (..) Toch kreeg ik er een vieze smaak van in mijn mond. Het huishouden jouw verantwoordelijkheid als echtgenoot? Het is jouw taak om te zorgen voor het welzijn van je echtgenoot? (..) Wat ís dat allerhoogst haalbare überhaupt?’

‘Het Schaduwjaar meets Rebecca’

Ik geef De academie van Astrid Boonstoppel vier sterren. Boeken met boeken vergelijken vind ik altijd een beetje stom, maar hier is het wel op zijn plaats. De academie deed me namelijk qua sfeer erg denken aan Rebecca, de Netflix-film die gebaseerd is op de gelijknamige roman van Daphne du Mauriers en qua thematiek heeft het wat weg van Het schaduwjaar. Een perfecte combinatie. Dit wil je lezen!

Heb jij al eens iets gelezen van Astrid Boonstoppel?