Recensie: De Stroopwafelshop - Astrid Harrewijn

Recensie: De Stroopwafelshop – Astrid Harrewijn

Een lekker feelgood boek kunnen we momenteel allemaal wel gebruiken. De Stroopwafelshop van Astrid Harrewijn is er zo een – vol kleurrijke personages, ondoordachte acties en natuurlijk liefde. Dit vond ik ervan.

Met je hoofd in New York

Vroeger werkte hoofdpersoon Suze in een stroopwafeltentje, waar ze samen met twee vrienden uit haar studententijd de grootste lol had. Nu is ze ouder en kijkt ze met veel plezier terug op haar bijbaan van toen. Als haar ex-bazen Suze en haar twee vrienden plotseling vragen om op avontuur te gaan, twijfelt Suze dan ook geen moment. Stroopwafels verkopen in New York? Yes, please! Degene die de meeste winst maakt krijgt zelfs honderdduizend euro. Hoogtijd om het avontuur aan te gaan, denkt Suze, alleen heeft ze voordat ze in het vliegtuig stapt al spijt van die ondoordachte actie.

‘Binnen no-time sleurt schrijfster Astrid Harrewijn je mee in dit knotsgekke avontuur en voor je het weet voelt het alsof je zelf met je hoofd in New York zit’

En Suze krijgt alleen maar meer spijt in het begin, want het gaat niet van een leien dakje in New York. Gelukkig, het is tenslotte een feelgood verhaal, komt het stukje bij beetje goed. Zo vindt ze een geweldige plek in de wijk Bushwick in Brooklyn om haar upcoming stroopwafeltentje te openen en krijgt ze daarbij hulp van vier lieve (en vooral handige) Mexicanen. Binnen no-time sleurt schrijfster Astrid Harrewijn je mee in dit knotsgekke avontuur en voor je het weet voelt het alsof je zelf met je hoofd in New York zit. Het koffietentje wordt ook zo uitvoerig beschreven, waardoor je het echt voor je ziet. En je krijgt gegarandeerd zin in brownies, cheesecake en stroopwafels.

Punten van kritiek & mijn eindoordeel

Het verhaal over Suze leest steeds vlotter door. De buurtbewoners die samenkomen aan de buurttafel in het koffietentje, geven het verhaal iets heel gezelligs. Hoewel het idee leuk is om de buurtbewoners zo divers mogelijk te maken – alle religies zijn vertegenwoordigd – voelde het ook wat geforceerd. Begrijp me niet verkeerd, de diversiteit in het boek is zeker goed, maar ik miste diepgang bij deze bijpersonages. Nu blijft het te oppervlakkig, terwijl ik als lezer honderd vragen had bij iedere buurtbewoner en méér wilde weten.

‘Het is echt een verhaal waar je even in zou willen stappen, en niet alleen om zo’n brownie met stroopwafelstukjes te proberen’

Naast de diepgang bij de bijpersonages, miste ik wat diepgang bij de hoofdpersoon. Suze maakt bepaalde keuzes of gedraagt zich op een bepaalde manier, waardoor het eerder lijkt alsof ze een tienermeisje is dan een volwassen vrouw. Dat vond ik verwarrend en niet helemaal passend. De diepgang die ik hier miste, zit er gelukkig wel in de thema’s die langskomen. Tussen neus en lippen door worden er namelijk grootse thema’s besproken, waaronder euthanasie. Dat vond ik goed gedaan.

Kortom: Ik ben redelijk positief over De Stroopwafelshop. Als je op zoek bent naar een gezellig, bruisend en avontuurlijk feelgood boek, dan raad ik je dit boek zeker aan. Af en toe miste ik wat diepgang, maar door de setting en de interessante thema’s wordt dat grotendeels goed gemaakt. Bovendien werd ik zelf heel erg blij toen ik het boek las. Het is echt een verhaal waar je even in zou willen stappen (en niet alleen om zo’n brownie met stroopwafelstukjes te proberen). En dat is juist nu extra fijn.

Sterren: 3,5