een dag in december Josie Silver recensie

Recensie: Een dag in december – Josie Silver

December is aangebroken, de ideale maand om een kerstboek te lezen. Ik las er al een paar in november, zoals Een Onverwachte Kerst van Nathalie Cox maar ook Een Dag In December van Josie Silver. Over die laatste vertel ik je vandaag meer.

Hier gaat Een Dag In December over

Laurie is er zeker van dat liefde op het eerste gezicht niet bestaat. Het leven is geen romantische film, toch? Maar dan, op een besneeuwde decemberdag, ziet ze vanuit de bus een jongen bij de halte van wie ze vóélt dat hij de ware is. Hun ogen ontmoeten elkaar, er is een magisch moment… en dan rijdt de bus door.

Ze denkt dat ze de jongen nooit meer tegen het lijf zal lopen. Maar een jaar later stelt haar beste vriendin Sarah haar tijdens kerst voor aan de nieuwe liefde van haar leven. En dat is… de jongen van de bushalte. Vastbesloten om hem te laten gaan, gaat Laurie verder met haar leven, maar wat als het lot andere plannen heeft?

Het idee is leuk, de uitwerking minder

Een Dag In December is een verhaal dat wel een beetje doet denken aan Love Actually. Het is in ieder geval kerstig en hoofdpersoon Laurie wordt tijdens de eerste hoofdstukken verliefd op een jongen die bij de bushalte zit te lezen. Tot dusver vond ik het hele idee van het verhaal al leuk, beetje cliché, maar leuk. Laurie gaat na het vluchtige oogcontact met de jongen, in het nieuwe jaar op zoek naar hem. Dat doet ze samen met haar beste vriendin en huisgenote Sarah. Helaas zonder resultaat. Totdat het maanden later is en Sarah haar nieuwe vriend Jack aan Laurie voorstelt. En dat blijkt de jongen van de bushalte te zijn. Eh, ongemakkelijke situatie!

;In plaats van open kaart te spelen en om de hele situatie te lachen, houdt Laurie verborgen dat Jack eigenlijk de busjongen is’

Zoals ik al zei, het idee is leuk. Ik genoot van de eerste paar hoofdstukken en stond versteld dat de ‘busjongen’ opeens de nieuwe vriend van Sarah bleek te zijn. Alleen vanaf het moment dat de identiteit van de busjongen bekend is, vond ik het verhaal bergafwaarts gaan. Laurie begint dan namelijk met liegen. Niet alleen tegen Sarah en Jack, vooral tegen zichzelf. In plaats van open kaart te spelen en om de hele situatie te lachen, houdt Laurie verborgen dat Jack eigenlijk de busjongen is. Zó jammer. Het verhaal gaat daarna verder – vol leugens – en is met momenten heus ook vlot en leuk om te lezen, maar ik vond het toch vooral erg langdradig worden. Ik had liever gezien dat Laurie moest lachen om de situatie met Sarah, verder gaat daten en Jack misschien later nog eens tegenkomt. Nu staat meteen de hele vriendschap van Sarah en Laurie onder druk.

Personages in het boek & de indeling

Over de indeling valt ook iets te zeggen. Het verhaal beslaat meerdere jaren, in het begin is het 2008 (jaar van de busjongen) en op het einde is het 2018. Je leest daarom flarden uit de levens van Jack en Laurie: van gewone werkdagen tot verjaardagen en kerst. Ik weet nog steeds niet goed of ik het nou een toegevoegde waarde vond hebben of niet. Aan de ene kant wel, want een romantisch verhaal dat over meerdere jaren gaat is ook meteen een stuk realistischer. Bovendien is het einde daarom ook spectaculairder. Aan de andere kant wordt het juist door deze soort opbouw langdradig. Ik kreeg nét niet echt een band met de personages, omdat je bij ieder jaar weer moet uitvogelen op welk punt ze in hun leven zijn en hoe ze zich voelen. En dat is voor mij het grootste nadeel bij dit boek, dat ik geen binding kreeg met de personages en daardoor niet werd meegevoerd door het verhaal.

‘Ik kreeg nét niet echt een band met de personages’

Voor mij was Een Dag In December van Josie Silver geen must-read. Ik geef het boek 2,5 sterren, omdat ik er meer van had verwacht en er veel dingen waren die een beter konden worden uitgewerkt.

Heb jij dit boek ook gelezen?