Recensie: Even tussen ons - Jane Fallon

Recensie: Even tussen ons – Jane Fallon

Jane Fallon heeft al een aantal feelgoodromans op haar naam staan, zoals Mijn zoete wraak en Even goede vrienden. Ik las voor het eerst een boek van haar, namelijk haar nieuwste feelgood Even tussen ons. Dit vond ik ervan.

Van scriptschrijver tot scriptmanager

Even tussen ons gaat over Holly, een vrouw die bij als scriptschrijver bij een populaire tv-soap werkt. In het eerste hoofdstuk lees je meteen dat ze promotie maakt – ze is nu scriptmanager en leest daarvoor alle scripts van de schrijvers door. Ze is blij dat ze de baan heeft gekregen, want ze was niet de enige die deze droombaan wilde hebben. Naast Holly zijn er nog een aantal scriptschrijvers, waaronder haar beste kantoorvriendin Roz. Hoewel Roz zegt niet gesolliciteerd te hebben, begint ze na de promotie van Holly heel vreemd te doen.

‘Binnen no-time zit je als lezer in dit verhaal en voelt het bijna alsof je een collega bent van Roz en Holly’

Normaal gesproken zaten Holly en Roz samen aan een blok op kantoor, nu heeft Holly haar eigen kantoor. Opeens voelt het anders tussen de twee kantoorvriendinnen. Ze deelden altijd hun geheimen met elkaar, maar Holly begint steeds meer vraagtekens te zetten bij het picture perfect-leven van Roz. Daarnaast gebeuren er rare dingen op kantoor. Het lijkt alsof iemand het gemunt heeft op Holly. Er worden mailtjes vanuit haar naam verstuurd, er is gedoe met de printer.. Binnen no-time zit je als lezer in dit verhaal en voelt het bijna alsof je een collega bent van Roz en Holly.

Recensie: Even tussen ons - Jane Fallon

Roz en het picture-perfect leven

Ik ben best positief over Even tussen ons. Ik zat vrij snel in het verhaal, omdat Jane Fallon de personages levendig omschrijft. Vooral de collega-scriptschrijvers vond ik interessant, van sommigen wilde ik steeds meer weten. Wat ik wel lastig vond is de hoeveelheid personages. Je hebt de collega’s, maar je hebt ook nog de acteurs en actrices die in de serie spelen waarvoor de scriptschrijvers schrijven. Die acteurs komen tussendoor voorbij in het verhaal. Dat maakt het nogal verwarrend. De focus meer leggen op alleen de collega’s, was beter geweest.

‘Jane Fallon schrijft ongelofelijk scherp, heel grappig en weet je aandacht goed vast te houden’

Naast de verhaallijn over Holly en Roz op het werk, gebeurt er nog van alles tussendoor. Dat vond ik juist iets toevoegen. Zo lees je over de dochter van Holly die zwanger is en over hoe ze nu alleen woont en een kamer gaat verhuren. Daarbij zijn de gesprekken tussen Holly en haar beste vriendin echt een toevoeging. Ze bespreken alles en de beste vriendin wordt ook betrokken bij het gedoe rondom Roz. Uiteindelijk gaan ze online zelfs research doen en zetten ze dus steeds meer vraagtekens bij het perfect ogende leven van Roz. Kortom: dát gedeelte zit lekker in elkaar.

Grappig en scherp

Het boek krijgt van mij 3,5 sterren. Jane Fallon schrijft ongelofelijk scherp, heel grappig en weet je aandacht goed vast te houden. Ik had hoge verwachtingen van deze feelgood omdat ik zoveel lyrische reacties lees over haar boeken. Die werden niet volledig waargemaakt, maar ik ben wel benieuwd naar meer boeken van Fallon. Wie weet dat een ander boek van haar mij wél helemaal kan verpletteren.

Cijfer: 7
Sterren: 3,5

Dit boek is vertaald door Anne Livestro en uitgegeven bij Uitgeverij De Fontein. Voor deze blogpost kreeg ik een recensie-exemplaar toegestuurd.