Recensie: Kwetsbaar verliefd - Lianne Reijntjes

Recensie: Kwetsbaar verliefd – Lianne Reijntjes

Na Het boek van alle angsten was ik wel toe aan een luchtige feelgood. In Kwetsbaar verliefd neemt Lianne Reijntjes je meer naar het zonnige Barcelona, waar Gia in het vakantiehuis van haar vader vertoefd. Dit vond ik van het boek.

Deze blogpost is onderdeel van een boogtour. Morgen lees je bij Love The Smell Of Books wat zij van dit boek vond.

Hier gaat Kwetsbaar verliefd over

De gedreven, hardwerkende Gia gaat de hele zomer naar Barcelona en trekt in het vakantiehuis van haar vader. Een hele zomer vol zon, cocktails en knappe Spaanse scharrels, dat ziet ze wel zitten! Ze is niet uit op een serieuze relatie. Tot ze de intelligente en Nederlandse student Alex ontmoet, die twee jaar in Barcelona heeft gewoond en bijna afstudeert. Al gauw probeert Gia al die gevoelens van zich af te zetten, want ze valt normaal gesproken toch niet op oer-Hollandse jongens? Al helemaal niet op jongens die jonger zijn dan zij.

Ondertussen wordt ze geconfronteerd met verschillende gebeurtenissen uit haar verleden, waardoor haar relatie met Alex en de band met haar vader onder druk komen te staan. Zal ze zich uiteindelijk toch kunnen openstellen voor de liefde, die ze al lang niet meer heeft gevoeld?

Met je hoofd in Barcelona

Een feelgood lezen die zich afspeelt in de zomer, terwijl je zelf binnen zit en het buiten regent en het volop najaar is – dat is natuurlijk altijd lekker. In Kwetsbaar verliefd zit de Barcelona-vibe er goed in. Af en toe miste ik wat sfeerbeschrijving, maar al met al voelde het wel degelijk alsof ik met mijn hoofd in Spanje zat. Daar scoort Lianne Reijntjes dus pluspunten mee.

‘Een feelgood lezen die zich afspeelt in de zomer, terwijl je zelf binnen zit en het buiten regent en het volop najaar is – dat is natuurlijk altijd lekker’

In dat Spanje volgen we Gia, die zelf half-Spaans is. Ze is opgegroeid in Nederland en zag haar vader vrijwel nooit. Nu is ze in Spanje, om haar vader weer te zien, maar vooral om in zijn nieuwe zomerhuis te vertoeven. Daar zegt Gia geen nee tegen. Wat je aan het begin nog niet weet, maar waar je als lezer steeds meer achterkomt is dat Gia geen gemakkelijk leven heeft gehad. Er spelen dingen met haar moeder, die is overleden, maar ook over vorige relaties en het schaden van vertrouwen. Hoewel het een luchtige feelgood is, had ik daar nog best wat meer over willen lezen. Flashbacks naar vroeger, dat soort dingen. Nu lees je er ook wel over, maar wordt niet alles volledig uit de doeken gedaan.

Move over knappe Spanjaarden

Terwijl Gia gewoon een leuke zomer probeert te hebben en van plan is om knappe Spanjaarden mee naar haar zomerhuis te slepen, knalt ze in een strandtent plots tegen een Nederlandse jongen op. Gelukkig zijn ze niet cliché meteen stapelverliefd, maar gaan ze gewoon vriendschappelijk wat met elkaar drinken. Alleen blijkt die Nederlandse jongen genaamd Alex toch best een leuke student te zijn. Hij is een paar jaar jonger dan haar en totaal niet haar type, maar Gia merkt steeds meer dat ze aan hem blijft denken.

‘Een fijne en vlot geschreven feelgood’

Al met al vond ik Kwetsbaar verliefd van Lianne Reijntjes een fijne en vlot geschreven feelgood. Vooral de hele Barcelona-sfeer vond ik heerlijk. De personages, vooral Gia, kon ik ook goed volgen en begrijpen. Ze komen realistisch over, vooral omdat ze fouten maken en niet alles vlekkeloos verloopt. Wel miste ik wat extra dingetjes. Ik had bijvoorbeeld wel wat flashbacks van Gia willen lezen of stukken vanuit het perspectief van Alex. Nu leest het ook fijn en vlot, maar is de diepgang, die ik ook wil in een feelgood, er niet altijd. Dat is jammer, want het verhaal leent zich er wel goed voor. Ik geef daarom drie sterren.

Voor deze blogpost kreeg ik een recensie-exemplaar opgestuurd