Recensie: Zo goed als nieuw - Petra Vollinga

Recensie: Zo goed als nieuw – Petra Vollinga

Ik merk dat ik tijdens deze corona-tijd niet zo goed mijn aandacht bij lezen kan houden. Vooral bij hele diepgaande boeken haak ik snel af, denk ik ‘dat lees ik een andere keer wel’. Feelgood boeken daarentegen vind ik heerlijk nu. Zo las ik Zo goed als nieuw van Petra Vollinga. Precies het soort feelgood waar ik van hou: meerdere verhaallijnen, vleugje romantiek én de juiste dosis diepgang waardoor het niet alleen maar oppervlakkig blijft.

Van een antiek bed tot een rode Kia

Zo goed als nieuw gaat over vier personages die allemaal iets kopen of verkopen op Marktplaats. Er zijn ook vier verhaallijnen. Gelukkig lopen die niet kriskras voor elkaar, maar volg je eerst de een en dan de ander. Het boek opent met het verhaal van de zwangere Tessa, die een romantisch antiek bed ziet op Marktplaats en er spontaan verliefd op is. Ze ziet zichzelf er al helemaal in liggen, inclusief baby. Alleen zit haar vriend blijkbaar niet op zo’n roze babywolk, in tegendeel.

‘Het allerleukste aan Annegien? Dat ze een advertentie op Marktplaats zet voor een reismaatje die mee wil op roadtrip door Afrika’

Het verhaal van Tessa vond ik wel aardig, maar nog niet geweldig. Gelukkig kwam daar het verhaal van de gepensioneerde Annegien, die haar rode Kia verkoopt omdat ze met een camper naar Afrika wil. Annegien is echt een heerlijk personage. Ze is vastbesloten, heeft veel lef en levenswijsheid maar ook een klein hartje. Achter die dosis lef om naar Afrika te gaan, blijkt namelijk een heel verhaal te zitten. Ik kan niet teveel verklappen, omdat ik ander het hele boek spoil, maar ik vond het zeker verrassend. Het allerleukste aan Annegiens verhaal? Dat ze een advertentie op Marktplaats zet voor een reismaatje die mee wil op roadtrip door Afrika.

Een kijkje achter de advertenties

Naast Annegien en Tessa lees je ook nog over de pas gescheiden Herman en globetrotter Jeff. Ik ga er niet al te veel op in vanwege spoilers, maar ook deze verhalen lezen lekker vlot door en hebben zo zijn charme. Wat ik wel wil zeggen, is dat Petra Vollinga de vier verhalen op een hele verrassende manier in elkaar heeft weten te vlechten. Voor iedereen die zich wel eens afvraagt wat voor verhaal er achter een advertentie schuilgaat, is Zo goed als nieuw een boek om van te smullen.

‘Voor iedereen die zich wel eens afvraagt wat voor verhaal er achter een advertentie schuilgaat, is Zo goed als nieuw een boek om van te smullen’

Al met al geef ik het boek 3,5 sterren. Het idee van de verweven verhalen is slim bedacht, Petra Vollinga doet dat bijvoorbeeld ook in haar boek Hallo, Liefde. Ook in dit boek zijn die verweven verhalen zeker geslaagd, al spraken sommige perspectieven me persoonlijk wat minder aan. Kortom: een goed geschreven feelgood die lekker wegleest. Prima, zeker voor nu. Bovendien denk ik dat als Petra Vollinga zo door blijft schrijven, ze zo tussen mijn favoriete feelgoodauteurs Lisette Jonkman en Astrid Harrewijn kan belanden. Ik kijk uit naar een volgend boek!