Kind & jeugd

Recensie: Sleutels – Annemarie Jongbloed

In Sleutels (9+) neemt schrijfster Annemarie Jongbloed je mee op avontuur in een bibliotheek. Een verhaal over diefstal, sleutels en vriendschap. Dit vond ik ervan.

Yoga-avonturen & de sleutel in het schilderij

Voordat het spannende avontuur echt begint in Sleutels, leren we hoofdpersoon Julia kennen. Ze woont in een flat samen met haar twee moeders, is fan van de populaire Trioreeks over drie kinderen die sleutels vinden op rare plekken en ze zit op yoga. Julia piekert namelijk teveel, dus wie weet dat yoga helpt. Al is ze daar zelf een beetje sceptisch over: ‘Ik weet niet hoe dat minder moet worden door als een plassende mannetjeshond te gaan staan of als een kat je rug hol en bol te maken.’

”Het is niet als in de Trioboeken,’ zegt Manus, ‘die kinderen vinden ook sleutels op rare plekken.’ ‘Maar dit is echt,’ fluister ik.’

In het eerste hoofdstuk gaat het helemaal mis in de yogales. Julia’s gedachten gaan alle kanten op, ze barst in lachen uit en als ze een moeilijke oefening moet doen valt ze om. En met haar nog twee andere kinderen. ‘Het was net domino.’ Samen met Manus, die ook op yoga zit, wordt ze eerder uit de les gestuurd. Ze vliegen de trappen af van de yogazolder en belanden in de theekamer en de bibliotheek, die ook in het gebouw zitten. Als ze een schilderij vinden waarop de personages uit de Trioreeks staan wordt het spannend, want het blijkt geen gewoon schilderij. Er zit een sleutel in. ‘Het is net als in de Trioboeken,’ zegt Manus, ‘die kinderen vinden ook sleutels op rare plekken.’ ‘Maar dit is echt,’ fluister ik. Het is het begin van een avontuur.

Recensie: Sleutels - Annemarie Jongbloed

Mijn oordeel over het boek

Waar is die sleutel van? En heeft die iets te maken met de diefstallen die de laatste tijd in de bieb gebeuren? Manus en Julia gaan op onderzoek uit in de bibliotheek om te ontdekken waar de sleutel van is. En zo komen ze achter allerlei geheimen, zo blijkt de dochter van de directrice van de bieb iets achter te houden.

‘Ik vond het in ieder geval heerlijk om te lezen omdat het echt voelt alsof je samen met Julia en Manus op avontuur bent in de krochten van de bibliotheek’

Ik vond Sleutels een onwijs leuk verhaal. Voor kinderen die van boeken houden en graag in de bibliotheek komen is dit een perfect verhaal vol avontuur, humor en vriendschap. Annemarie Jongbloed zet de personages goed en realistisch neer. Wel had ik meer willen lezen over het piekeren van Julia en de familie van Manus. Nu draait het verhaal vooral om het avontuur, waardoor het boek wel erg vlot leest, maar ik de diepgang miste.

Toch denk ik dat dit boek zeker bij veel kinderen in de smaak zal vallen. Ik vond het in ieder geval heerlijk om te lezen omdat het echt voelt alsof je samen met Julia en Manus op avontuur bent in de krochten van de bibliotheek. Ook de grapjes tussendoor zijn geslaagd. Zo moest ik hier om lachen: ‘Als we de bieb in kunnen als-ie eigenlijk dicht is, kunnen we goed onderzoek doen naar braaksporen. Ik wil die inbreker pakken.’ (..) ‘Braaksporen?’ Ik voel me misselijk worden. ‘Heeft de dief overgegeven? Getver!’

Cijfer: 7

Ik kreeg dit boek opgestuurd van Uitgeverij Ploegsma. Hier vind je meer informatie over het boek van Annemarie Jongbloed. PS: Hoe mooi is het omslag dat gemaakt is door illustrator Wendy Panders?