Recensie: Stuntvlogger Sam en de wolf van Weverseind - Jelmer Jepsen
Kind & jeugd

Recensie: Stuntvlogger Sam en de wolf van Weverseind – Jelmer Jepsen

Jelmer Jepsen schreef al eerder boeken voor volwassenen, zoals Amanda en De circusvrouw. Met Stuntvlogger Sam en de wolf van Weverseind maakt hij zijn jeugddebuut. Dit vond ik van het boek, dat overigens het eerste deel is van een nieuwe serie.

Met een koe door de wasstraat en andere stunts

Sam is 11 jaar en woont op een boerderij samen met zijn ouders en puberbroer Ruben. Nu het zomervakantie is lijkt iedereen op reis te gaan, maar Sam blijft achter in het dorp Weverseind. Zijn vader is boer en moet het bedrijf draaiende houden, vandaar dat een vakantie naar een ver land er niet in zit. De verveling dreigt, maar gelukkig heeft Sam onlangs een camera gekregen van zijn ouders. Daarmee gaat hij vloggen. Hij maakt een vlog over een rondleiding in zijn kamer, in een andere video tapt hij moppen. Allemaal leuk en aardig, maar er is één probleem: niemand kijkt naar zijn video’s. En Sam wil views, net als de populaire Youtubers. De oplossing? Stuntvlogs maken.

‘Het jeugdboek slaat daarmee de spijker op z’n kop: stuntvlogs zijn populair en kinderen kijken er graag naar’

Op Youtube zijn video’s waarin pranks worden uitgehaald enorm populair, kijk alleen al naar de video’s die dagelijks onder ‘trending’ staan. Het jeugdboek slaat daarmee de spijker op z’n kop: stuntvlogs zijn populair en kinderen kijken er graag naar. Ik betrap mezelf er soms zelfs op dat ik plots een video van StukTV aanklik – waarin ze een nacht in een verlaten klooster gaan doorbrengen of met een scootmobiel gaan racen. Het is heel grappig om te lezen hoe Sam het aanpakt. Zo is een van zijn eerste stunts het rijden door een wasstraat. Niet in een auto, maar op zijn lievelingskoe Coby. Die video gaat meteen viral doordat een lokale nieuwssite het oppikt. Vanaf dat moment wil Sam nog veel meer stuntvlogs maken – niet alleen voor de views, ook omdat het heel erg leuk is om te doen.

Op zoek naar de wolf, cartooneske bijpersonages en ingewikkelde stunts

Als Sam verder gaat met stuntvloggen en uiteindelijk hoort dat er een wolf in het dorp rondloopt, gaat hij daar naar op zoek. Hoe tof zou het zijn om die wolf te filmen? Bij het plan worden steeds meer mensen betrokken, zijn broer Ruben en zijn vrienden bijvoorbeeld, maar hij wordt ook in de gaten gehouden door boze boswachter Teunis. Teunis vindt Sam maar irritant en heeft zelf plannen met de wolf. Vanaf het moment dat je in het boek hoort dat er een wolf in het dorp is, wordt het steeds spannender. Het voelt echt alsof je samen met Sam op avontuur bent. De wolf vinden, coole vlogs maken – als lezer wordt je goed bij het verhaal betrokken.

‘Het voelt echt alsof je samen met Sam op avontuur bent’

Stuntvlogger Sam en de wolf van Weverseind is een actueel jeugdboek vol humor en avontuur. Ik moest vooral lachen om alle bijpersonages, die cartoonesk overkomen qua namen en acties. Zo heb je drie mannen in het dorp genaamd IJzeren Teunis (de boze boswachter met twee zilveren voortanden), Schele Harry en Kale Karel. Naast dat ik de humor kon waarderen, vond ik de karakterontwikkeling van Sam boeiend. In het begin lees je dat hij weinig vrienden heeft op school, ‘leuk is op een rare manier’ en het liefst alleen speelt. Later praat hij juist met leeftijdsgenoten en speelt hij veel meer met anderen samen. Hij is opeens veel socialer en hij lijkt na de zomervakantie ook meer klaar voor de brugklas. Een mooie ontwikkeling.

‘Ongetwijfeld een verhaal dat bij veel kinderen in de smaak zal vallen’

Ik geef het boek 4 sterren. Sommige stunts, vooral de laatste grote stunt, zijn best ingewikkeld en wat lastiger te volgen voor jonge lezers. Maar verder zit het plot goed in elkaar, zijn de personages sympathiek en is dit boek ongetwijfeld een verhaal dat in de smaak zal vallen bij veel kinderen. Het einde, waar alvast gehint wordt naar het tweede deel, doet in ieder geval verlangen naar meer avonturen van Sam.

Oh ja, en de illustrator benoemen moet natuurlijk ook! De cartoonachtige tekeningen van Wilbert van der Steen maken het boek namelijk helemaal af. Zowel de cover is van zijn hand als de illustraties aan de binnenkant. Vooral die illustraties op de pagina’s zelf zorgen ervoor dat het verhaal tot leven komt en je de stunts beter begrijpt. En dat de personages een gezicht krijgen, natuurlijk.

Cijfer: 7+