ik ben sara irene van gent recensie boek

Recensie: Ik ben Sara – Irene van Gent

Ik las Ik ben Sara van Irene van Gent. Een spirituele roman over de essentie van ware liefde. Tussen de idyllische Griekse eilanden vaart Sara (33) met haar geliefde op een boot. Het ideale leven, zou je denken, maar ze komt tot de conclusie dat ze niet meer gelukkig is. Zo begint het boek. Dit is wat ik vond van Ik ben Sara

Het gevoel van vrijheid

Een ogenschijnlijk perfect leven en toch niet gelukkig. We kennen dat soort verhalen natuurlijk, uit romans, uit films, uit tv-programma’s als Ik Vertrek en noem maar op. Irene van Gent geeft er in haar verhaal een spirituele draai aan door Sara op haar eigen zoektocht te sturen. Ze twijfelt over haar relatie en voelt de vrijheid, zelfs op de golvende blauwe zee, niet meer. Het is tijd voor iets anders. Als ze een mysterieuze vrouw in een dorpje spreekt en die haar een brief geeft, begint het balletje te rollen.
‘Als alles mogelijk is, kan dat je ook verlammen’
Alleen als alles mogelijk is, slaat ook de twijfel toe. Wát is het pad van Sara? Zoals er mooi in het boek staat geschreven: “Als alles mogelijk is, kan dat je ook verlammen, omdat je geen keuzes hoeft te maken. Soms is het juist fijn een richting te kiezen en te weten waar je naartoe gaat. Dat kan een groter gevoel van vrijheid geven dan de vrijheid van nergens aan gebonden zijn.” Net al veel mensen van haar generatie weet Sara het niet goed, maar ze besluit wel weg te gaan bij haar vriend. Het is de hoogste tijd om voor haarzelf te kiezen – ook al moet ze nu in de bediening werken, het voelt vrijer dan ooit.

De reis van Sara

Na de beslissing reis je mee met Sara. Ze begint in Griekenland, komt in Italië terecht en beland later ook in de Verenigde Staten en in Guatemala. Ik ben Sara is een enorm authentiek verhaal, alsof het recht vanuit het hart is geschreven. Je voelt door de zinnen heen dat Van Gent weet waar ze over schrijft en de lezer iets mee wil geven of in ieder geval aan het denken wil zetten.

‘Een enorm authentiek verhaal, alsof het recht vanuit het hart is geschreven’

Ik ben Sara is een fijn boek om te lezen, zeker als je zelf aan het uitzoeken bent wat je wilt. Mooi om te zien is dat Sara in het boek ook baantjes aanneemt die eigenlijk niet goed bij haar passen. Ze leert daardoor beter wat ze wél wil en wat absoluut niet. Zo wil ze meer natuurlijk koken en iets met yoga doen, maar werkt ze ook een tijdje in een Amerikaanse diner.

Kortom: dit boek heeft me verrast. De cacao-ceremonies aan het einde van het boek vond ik persoonlijk iets te zweverig (ik had liever meer yoga-dingen gezien), maar het past wel degelijk in het verhaal. Al met al is dit avontuurlijke en spirituele boek niet alleen een reis van een personage, maar ook voor de lezer. En dat maakt het wat mij betreft tot een geslaagde roman.