ga gewoon wat leuks doen aafke romeijn recensie boeken over depressie

Recensie: Ga gewoon wat leuks doen – Aafke Romeijn

Als je boeken over depressie zoekt, zit je helemaal goed met Ga gewoon wat leuks doen van Aafke Romeijn. In dit handboek dat onderdeel is van de Hoofdzaken-reeks gaat het van de oorzaken van depressie tot het persoonlijke verhaal van Aafke. Dit is wat ik van het boek vond.

Hoe een depressie kan voelen

Aafke heeft al sinds haar tiende terugkerende depressies en de mentale ziekte zit als een soort rode draad door haar familie heen geweven. Geen fijn gegeven, maar daardoor is ze wel de ideale auteur om over depressie te schrijven omdat ze er zoveel over weet. Bovendien is de vlotte en lichte toon, die Aafke ook in haar romans heeft, terug te vinden in dit persoonlijke boek.

‘De vlotte en lichte toon, die Aafke ook in haar romans heeft, is ook zeker terug te vinden in dit persoonlijke boek ‘

Ga gewoon wat leuks doen van Aafke Romeijn opent met een moment om vijf uur ‘s ochtends. Ze wordt vroeg wakker, verkeert nog even in het vacuüm tussen droomwereld en realiteit waarna de echte wereld tot haar doordringt. Ze is misselijk, ze zweet, haar handen en voeten tintelen, ze is bang en ze wil wegrennen – maar voor wat? De angst en de misselijkheid trotseren dan maar. Zo voelt het voor Aafke om depressief te zijn. Zo kán een depressie voelen.

Een laagdrempelig boek over depressie

Bij boeken over depressie stel je je misschien enorm zware exemplaren voor waar je nauwelijks door de medische termen heen komt. Of slecht geschreven boeken over weer iemand met deze mentale aandoening die alle clichés uit de kast haalt. Ga gewoon wat leuks doen is geen van beide. Het combineert beide aspecten juist – het legt de medische termen uit en de soorten medicatie die er zijn, maar door het handboek heen is het verhaal van Aafke verweven.

‘Of je nu een depressie hebt (gehad), iemand kent met een depressie of er geen ervaring mee hebt – dit boek zorgt ervoor dat je deze mentale aandoening een stuk beter begrijpt’

En dat verhaal van Aafke, die terugkerende depressies heeft, is behoorlijk heftig. Ze vertelt over therapieën waar zij ervaring mee heeft en over de medicatie die bij haar aansloeg (of juist minder ging werken na een tijdje). Maar het gaat ook over er écht helemaal doorheen zitten, het krijgen van haar dochtertje in combinatie met haar mentale gezondheid en over hoe ze zichzelf kan uiten in haar romans en muziek.

Aafke schrijft helder, is ontzettend open en vertelt ook over minder zin in seks hebben en ouderschap. Ze schuwt geen enkel taboe. Dat maakt het boek verhelderend. Of je nu een depressie hebt (gehad), iemand kent met een depressie of er geen ervaring mee hebt – dit boek zorgt ervoor dat je deze mentale aandoening een stuk beter begrijpt. Kortom: dit boek is een prima toevoeging aan de Hoofdzaken-serie van Blossom Books. Wel miste ik wat fijne kadertjes met informatie, persoonlijke anekdotes, handige tips of een checklist.

3,5 sterren