Recensie: Heb je nou al een vriend? & Knap voor een dik meisje

Ik las Heb je nou al een vriend? van Marie Lotte Hagen en Nydia van Voorthuizen en Knap voor een dik meisje van Tatjana Almuli. Klaar voor een dosis feminisme en body positivity? Here we go. Dit vond ik van deze twee non-fictie boeken.

Heb je nou al een vriend? van Marie Lotte Hagen en Nydia van Voorthuizen

‘Heb je nou al een vriend?’ is misschien wel de meest gehoorde vraag op familiefeestjes. Voor iedereen die ‘m zat is, komen de schrijfsters van Damn, Honey! to the rescue. En het zouden Marie Lotte en Nydia niet zijn als ze ook niet nog 49 andere vragen en opmerkingen op humoristische en gevatte manier voor je beantwoorden, van ‘Ben je ongesteld, of zo?’ tot ‘Draaf je niet een beetje door met dat feministische gedoe?’.

‘Ook vond ik het een meerwaarde hebben dat er andere vrouwen aan het woord komen’

Na het feministische pamflet Damn, Honey zijn Marie Lotte en Nydia terug met een nieuw boek. Heb je nou al een vriend? is een soort Damn, Honey XL en tegelijkertijd een verlengstuk van hun podcast. Ik vond het in ieder geval héérlijk om te lezen. Wat knap is, is dat ze de juiste toon te pakken hebben. Het is niet belerend maar ook niet de hele tijd kijk-ons-grappig-zijn. Het is precies op de goede momenten serieus. Zo stipt het victim blaming aan, verwachtingen die de maatschappij heeft van vrouwen en wordt je in het begin al overladen met schokkende feitjes. Denk aan dat vrouwen nog steeds minder verdienen dan mannen in dezelfde functie, maar ook dat vrouwen vaker bijwerkingen hebben door medicatie en dat maar 12% van de experts in de media vrouw is. Ook vond ik het een meerwaarde hebben dat er andere vrouwen aan het woord komen. Bijvoorbeeld iemand van kleur, iemand die in en rolstoel zit en een trans vrouw.

‘Dit is zo’n boek dat je het liefst aan iedereen cadeau wilt doen, zodat ze feminisme eindelijk écht begrijpen en geen domme opmerkingen meer maken’

Tegelijkertijd is het óók heel grappig. In elk hoofdstuk wordt een vervelende vraag besproken die je als vrouw (of ‘vrxow’ aka. iedereen die zich als vrouw identificeert) kunt krijgen of ooit hebt gekregen. Na de uitleg volgen drie antwoorden die je volgens de schrijfsters het beste kunt geven. Ik heb hardop gelachen, want er staan zulke grappige antwoorden tussen (hele bruikbare ook!). Mijn favoriet? Als iemand zegt ‘had je maar geen rokje aan moeten doen’ reageren door een glas water in het gezicht van die persoon te gooien, waarna je zegt: ‘had je maar een regenjas moeten aantrekken’. Kortom: dit is zo’n boek dat je het liefst aan iedereen cadeau wilt doen, zodat ze feminisme eindelijk écht begrijpen en geen domme opmerkingen meer maken.

Knap voor een dik meisje van Tatjana Almuli

Tatjana is al haar hele leven dik. En krijgt dus al zo lang ze zich kan herinneren ongevraagd commentaar op haar lijf. Naaste familie, wildvreemden, specialisten: iedereen vindt het nodig haar te vertellen dat dik zijn iets slechts is en dat ze daar zo snel mogelijk iets aan moet doen. Alsof het haar niet al duidelijk was hoeveel haar extra kilo’s haar hebben gekost. In haar puberteit waren er geen prille liefdes of eerste seksuele ervaringen, geen onbezorgd ontdekken van de wereld. In plaats daarvan waren er pestende klasgenoten, stiekeme vreetbuien en een constante schaamte.

Wanneer ze eenderde van haar lichaamsgewicht verliest ervaart ze voor het eerst de privileges die bij slank zijn horen. Toch neemt het ongevraagde commentaar alleen maar toe – al helemaal als ze weer begint aan te komen. In dit boek neemt ze zélf de regie in het gesprek over haar lichaam, en doet ze openhartig verslag van het leven als dikke vrouw in een land waar dun zijn de norm is.

‘Het is een mooi, kwetsbaar en ontzettend openhartig verhaal’

Naast Heb je nou al een vriend? moet ik het ook even hebben over Knap voor een dik meisje. In dit boek doet Tatjana Almuli haar verhaal en legt ze uit hoe het is om dik te zijn. Het is onwijs persoonlijk, zo vertelt Tatjana over dat ze gepest werd en dat ze stiekem eten ging kopen om alles vervolgens in één keer op te eten. Ik vind het heel knap hoe kwetsbaar Tatjana zich opstelt door dit in een boek te vertellen. Je moet het maar durven! Vooral haar stuk over het meedoen aan het programma Obese, om vervolgens kilo’s af te vallen, vond ik heel interessant. Ook heb ik veel geleerd over hoe complex dik zijn eigenlijk is, over eetbuien en over hoe veel eten soms een manier is om met een heftige situatie in je leven om te gaan. Conclusie: dit boek is een ware eye-opener. Het is een mooi, kwetsbaar en ontzettend openhartig verhaal. Zeker een aanrader.