Recensie: Het boek voor meisjes met lef - Caroline Paul

Recensie: Het boek voor meisjes met lef – Caroline Paul

Ik wist totaal niet wat ik van Het Boek Voor Meisjes Met Lef van Caroline Paul moest verwachten. Het is zo’n boek dat je moeilijk kunt definiëren. Het is een beetje een avonturengids, een boek met grappige en toffe opdrachten maar ook een non-fictie boek waar naast leuke verhalen ook een lading feminisme in zit. Dit vond ik er uiteindelijk van.

Hier gaat Het Boek Voor Meisjes Met Lef over

Als Lena Dunham en Pippi Langkous samen een boek zouden schrijven, zou het ‘Het boek voor meisjes met lef’ zijn. Dit boek stimuleert een nieuwe generatie meisjes om hun angsten te overwinnen, uitdagingen aan te gaan en een leven na te streven vol zelfvertrouwen en plezier. Caroline Paul stimuleert hen grenzen op te zoeken en er dan, met beleid, overheen te gaan. In dit boek laat ze zien hoe je het leven stoer tegemoet kunt treden aan de hand van leuke illustraties, ervaringsavonturen en moderne heldinnen, onder wie het Nederlandse zeilmeisje Laura Dekker.

Het boek voor meisjes met lef is een avonturengids compleet met instructies, inspiratie, verhalen, journaalvragen, planningsmiddelen, moderne heldinnen en meer.

Vermakelijk en spannend tegelijkertijd

Dit boek staat vol met waargebeurde verhalen van de schrijfster zelf. Caroline Paul vertelt in korte hoofdstukken wat voor avonturen ze heeft meegemaakt – van avonturentochten op zee en door bergen, haar belevenissen met skeleton en rodelen tot bijna doodgaan tijdens haar werk als brandweervrouw. Het is heel afwisselend. Elk hoofdstuk kun je zien als een nieuw kort verhaal over één van Caroline’s avonturen. Voor mij was het een perfect boek voor tussendoor, het leest lekker snel door de korte stukjes en is heel vermakelijk en spannend tegelijkertijd. Caroline neemt je als lezer echt mee en je voelt de spanning die zij op die zenuwslopende momenten heeft gevoeld.

‘Ik vind het heel tof dat Caroline meisjes en vrouwen zo aanmoedigt om uit hun comfortzone te stappen’

Er zit ook een flinke feministische laag in het verhaal. Tussendoor lees je stukjes over vrouwen die op avontuur gingen en die iets heel spannends deden (denk aan het Nederlandse zeilmeisje Laura die de wereld over ging zeilen.) De boodschap die de schrijfster wil meegeven: ‘ga voor de uitdaging, niet voor het resultaat.’ Om de lezer aan te moedigen om zelf op avontuur te gaan, zitten er opdrachten bij ieder hoofdstuk. Zoals tips over als je op een écht avontuur wilt, maar ook opdrachten over dierensporen herkennen, water zoeken in het bos als er geen water is & jezelf een sterke zelfverzekerde houding aanmeten. Ik vind het heel tof dat Caroline meisjes en vrouwen zo aanmoedigt om uit hun comfortzone te stappen. Zelf ben ik niet zo’n avonturier, maar ook dan kun je lessen halen uit dit boek. Ik leerde hoe je zelfverzekerder kunt overkomen, en dat klein beginnen ook prima is. Een klein begin kan immers tot een groot avontuur leiden! 🙂

Ik geef vier sterren aan Het Boek Voor Meisjes Met Lef. Het is afwisselend door de avontuurlijke verhalen, continu tof om te lezen en de feministische laag maakt het boek af. Toch miste ik soms wel de boodschap van het verhaal. Niet in ieder hoofdstuk wordt duidelijk wat de schrijfster je wil meegeven. Bovendien had ik best meer over feminisme willen lezen. Een persoonlijk motief over waarom Caroline Paul dit meisjes wil meegeven miste ik. Maar verder: mooi boek, voor zowel oudere als jongere lezers. En honderd pluspunten voor feminisme! Ik juich dit soort boeken graag toe.