recensie Jo - Hier heb je ‘n schrepel en daar kan je beginnen van Femke Meijboom en Joke van Vugt

Recensie: Jo – Femke Meijboom & Joke van Vugt

Een boek schrijven over mijn oma of een ander familielid, ik heb er wel eens aan gedacht. Verder dan een lang artikel over mijn opa, kwam ik niet. Femke Meijboom en Joke van Vugt daarentegen pakten het professioneel aan en schreven een biografie over hun oma Jo Sala-Pollemans. In deze blogpost vertel ik je meer over dit boek en wat ik ervan vond.

Van Tweede Wereldoorlog tot Watersnoodramp

De biografie is opgedeeld in korte hoofdstukken, vaak gelinkt aan een gebeurtenis in de geschiedenis. Zo gaat het bijvoorbeeld over de tijd van de Tweede Wereldoorlog, waarin Jo nog een jong meisje is die haar weg moest vinden in haar Zuid-Hollandse geboortedorp Oude-Tonge. Voor sommige hoofdstukken geven Femke en Joke vaak een korte inleiding. Dat is fijn, want zo begrijp je het verhaal beter en val je er niet helemaal blanco in.

‘Door het boek leerde ik een stukje meer over deze geschiedenis en leefde ik bovenal mee met Jo’

De verhalen over de Watersnoodramp in Zeeland (en ook in Oude-Tonge, dat nog Zuid-Holland is) vond ik persoonlijk het meest interessant. Ik kwam er tijdens het lezen achter dat ik daar heel weinig van weet. Door het boek leerde ik een stukje meer over deze geschiedenis en leefde ik bovenal mee met Jo. De stukken over hoe zij met haar familieleden naar de zolder vluchtte en de meubels van de verdieping eronder tegen het plafond hoorde bonken, omdat het water zo hoog was gestegen, vond ik heel indrukwekkend. Het voelde een beetje alsof ik er zelf bij was.

Een vlotte manier van schrijven en een veelomvattend beeld van een leven

Al met al ben ik enthousiast over deze biografie. Wie een langdradig en wollig verhaal verwacht over een oma, moet niet bij Femke en Joke zijn. Jo is juist op zo’n vlotte manier geschreven dat je binnen no-time in het verhaal zit en je onderdompelt in de gebeurtenissen die Jo daadwerkelijk heeft meegemaakt. Van de mooie gebeurtenissen, haar man ontmoeten, tot de heftige gebeurtenissen, een nare stiefmoeder en armoede in het gezin – al die verhalen zorgen ervoor dat je een veelomvattend beeld krijgt van het leven en het karakter van Jo.

‘De oprechte belangstelling en liefde voor hun oma, die tussen de regels door klinkt, siert deze biografie’

Tel daarbij de ontroerende laag van de kleindochters bij op en ik ben om. De openheid en kwetsbaarheid van Femke over de band met haar oma, vond ik bijvoorbeeld heel erg treffend. En ook de oprechte belangstelling en liefde voor hun oma, die tussen de regels door klinkt, siert deze biografie. Ik geef het boek vier sterren. Prachtig gedaan. Het is een mooi tijdsbeeld en een levenshaal om aan nieuwe generaties door te geven tegelijkertijd.

Jo – Hier heb je ‘n schrepel en daar kan je beginnen van Femke Meijboom en Joke van Vugt kun je bestellen via de webshop van Femke Meijboom. Het is ook beschikbaar als e-book.