Recensie: Nachtvlinder - Teske de Schepper
Non-fictie,  Poëzie

Recensie: Nachtvlinder – Teske de Schepper

Nachtvlinder van Teske de Schepper is geen standaard boek over het leven van een YouTuber. Het is kwetsbaarder dan ooit, heel erg open en bovendien vertelt Teske haar verhaal – van mentale gezondheid tot verliefd zijn – deels in poëzie. Dit vond ik ervan.

Een nog persoonlijker inkijkje in het leven van Teske

Ik volg Teske al ontzettend lang. Volgens mij was ze een van de eerste Youtubers die ik volgde. Ook haar (beauty)blog las ik regelmatig. Online heeft ze veel gedeeld over haar leven, zowel in vlogs als in persoonlijke blogposts. Voor mensen die Teske net als ik al langer volgen, is Nachtvlinder daarom niet compleet nieuwe informatie. Toch voelt het boek op een bepaalde manier nog persoonlijker. Omdat het op papier staat, voelt het intiemer dan het lezen van een blogpost. Gek, eigenlijk.

‘Ze vertelt hoe het is om een YouTuber te zijn, hoe ze in haar video’s soms een iets te hypere blije versie van zichzelf was’

In de persoonlijke hoofdstukjes is Teske open over hele persoonlijke dingen en stelt ze zich ontzettend kwetsbaar op. Ze vertelt hoe het is om een YouTuber te zijn, hoe ze in haar video’s soms een iets te hypere blije versie van zichzelf was. Dat ze zich mentaal niet top voelde, maar dat die video’s van haar hypere versie wel goed scoorden. En waarom ze eigenlijk blijft hangen in dat Youtuberwereldje dat soms helemaal niet zo leuk is. Daarop zegt ze goudeerlijk: ‘Nou, omdat het dus niet zo verschrikkelijk is als je je kop erbij weet te houden. En omdat ik inmiddels zo verslaafd ben geraakt aan het delen van alles wat ik doe, denk en meemaak, dat ik nog moeilijker kan stoppen. De feedback die ik krijg geeft me adrenaline. Het hebben van een publiek gaf me de mogelijkheid om me te ontwikkelen in de muziek, waarvoor ik gelijk een springplank had.’

Gedichten over de liefde, mentale gezondheid & de ‘selfiegeneratie’

De persoonlijke stukken vond ik interessant om te lezen, maar ik had vooral zin in de gedichten in deze bundel. Sommige gedichten vielen me wat tegen en waren niet zo swingend als ik had gehoopt, andere gedichten waren juist fantastisch. Vooral de gedichten die over online zijn gaan en typisch millennial zijn, vond ik spot on. Zoals het gedicht ‘corruptie’: trots onderdeel van/de selfiegeneratie/aanvoerder van het team/maar stiekem hoopt ze soms/dat we de wedstrijd verliezen/zodat ze geen valsspelers/meer hoeft te zien. Ook ‘duimpje omhoog’ met zinnen als ‘ik like je zorgen wel/jij abonneert op drama’ vond ik erg goed.

‘Teske blijft in deze bundel dichtbij zichzelf’

Kortom: Teske blijft in deze bundel dichtbij zichzelf. Haar gedichten zijn heel erg eigen en gaan naast de liefde en Youtube ook over zwaardere onderwerpen zoals mentale gezondheid. Ook gaat het over zelfliefde en vegetarisch zijn, ook onderwerpen die Teske soms in haar video’s bespreekt. Ik vond het een fijne bundel, maar er mochten best meer gedichten bij. De hoeveelheid thema’s is voor mensen die Teske niet goed kennen wat veel, maar voor volgers goed te begrijpen. Daarom geef ik Nachtvlinder 3 sterren. Ik kijk uit naar meer poëzie van Teske.

Cijfer: 7

Ik kreeg Nachtvlinder opgestuurd als recensie-exemplaar