alice oseman boeken loveless nederlands liefdeloos

Recensie: Liefdeloos – Alice Oseman

Op zoek naar Alice Oseman boeken? Naast de bekende graphic novels uit de Heartstopper-serie. worden er ook steeds meer andere boeken van Alice Oseman naar het Nederlands vertaald. Binnenkort verschijnen Nick & Charlie en This Winter in het Nederlands, maar eerst is er Liefdeloos, de vertaling van Loveless. Dit vond ik van Liefdeloos van Alice Oseman.

Een YA-roman over aseksualiteit

Liefdeloos van Alice Oseman gaat over Georgia, een meisje dat erachter komt dat ze aseksueel is. Op de middelbare school heeft ze nog nooit gezoend, ze heeft zelfs nog nooit een crush gehad. Cliché-uitspraken als ‘op ieder potje past een dekseltje’ en ‘uiteindelijk kom je de ware vanzelf tegen’ zijn aan de orde van de dag. Het ideaalbeeld van dat je samen met iemand moet zijn om een gelukkig leven te hebben, zit diep in de dialogen in het boek verweven.
‘Het ideaalbeeld van dat je samen met iemand moet zijn om een gelukkig leven te hebben, zit diep in de dialogen in het boek verweven’
Als Georgia samen met haar beste vrienden Pip en Jason gaat studeren, leert ze nieuwe mensen kennen. Haar kamergenoot bijvoorbeeld, die ook nadenkt over haar seksualiteit, en de mensen die ze bij de LGBTQ-studentenvereniging leert kennen. Georgia leert meer en meer over aseksueel en aromantisch zijn en denkt, nadat ze zich lang verloren en alleen heeft gevoeld, eindelijk: misschien is dít wel wie ik ben.

Oseman is weer spot on

Liefdeloos is net als de andere Alice Oseman boeken die ik tot nu toe las weer spot on geschreven. De dialogen zijn vlot, de vriendschappen realistisch door ruzies en onenigheden, de sfeer op de universiteit als eerstejaars voelbaar vol verwachting. De boeken van Alice Oseman zijn niet alleen goed omdat ze over onderwerpen als gender en seksualiteit gaan, maar vooral omdat ze op een sublieme manier een tijdsbeeld schetsen.

”Alice Oseman zijn niet alleen goed omdat ze over onderwerpen als gender en seksualiteit gaan, maar vooral omdat ze op een sublieme manier een tijdsbeeld schetsen”

In Liefdeloos is een boek dat soms een beetje kabbelt, maar fijn kabbelt. Klassieke situaties zoals plotsklaps alleen zijn als je met je ouders al je spullen hebt overgebracht komen voorbij, maar ook hoe oude vriendschappen veranderen en er nieuwe bijkomen. Het is kortom enorm coming-of-age, maar zonder clichématig te worden. Dat is het knappe aan Alice Oseman. De suikerzoete laag van Heartstopper is heerlijk, maar dit verhaal van de worstelende Georgia mag er óók zijn. Vier sterren.