Girl 6 van Mirjam Mous
Kind & jeugd,  Young adult

Ik las de eerste Best of YA XS: Girl 6 van Mirjam Mous

Na de Blossom Book Shorties en de novelles van Kluitman, komt ook Uitgeverij Best of YA met dunnere YA-boeken. Fijn, omdat ze lekker weglezen én niet-lezers misschien wel aan het lezen helpen. Hoe dan ook: ik las het eerste boekje uit deze Best of YA XS-reeks. Dit vond ik van Girl 6 van Mirjam Mous.

De drie perspectieven in Girl 6

In Girl 6 volgen we Summer. Ze is de enige kleindochter van het echtpaar Rogers (dat in Maus’ boek Boy 7 voorkomt). Ze gaat naar Amerika om hen te bezoeken, samen met haar moeder. Vanaf dan begint het verhaal en lezen we hoe het met Summer gaat. Tussen het verhaal van Summer door mengen zich nog twee perspectieven. Eerst snapte ik dat niet helemaal, wist ik niet hoe alles in elkaar zou gaan vallen. Maar als je verder leest – en geloof me, dat wíl je – valt alles steeds meer op zijn plek.

‘Vanaf dat moment wilde ik maar één ding: doorlezen’

Naast Summer volgen we namelijk ook blogger Dez en het dakloze meisje Mayca. Dez droomt ervan om journalist te worden en schrijft over mensen die hij tegenkomt. Als hij Mayca tegenkomt wil hij ook over haar schrijven, over haar leven als dakloos meisje in Amerika. Maar alles loopt anders en even later zit Dez gewoon weer op school. Daar komt hij Summer tegen. Er is alleen iets raars aan de hand: Dez is ervan overtuigd dat Summer Mayra is, ze lijkt namelijk precies op haar. Eet is het begin van een ontdekkingstocht, waarbij Summer zelfs twijfelt aan haar eigen familieleden. Vanaf dat moment wilde ik maar één ding: doorlezen.

Girl 6 van Mirjam Mous

Wat ik vond van Girl 6

Deze eerste Best of YA XS heeft me zeker verrast. Ik las vroeger wel eens boeken van Mirjam Mous (wat wil je als een boek van haar Pistolen Paula heet!) en had al lang geen boek van haar gelezen. Met Girl 6 bewijst Mous als geen ander dat ze nog steeds fantastische boeken kan schrijven. Dat ze de kant van de YA-thrillers is opgegaan is een goede keuze geweest, want mijn hémel: dit is echt heel erg goed.

‘Een onwijs spannend YA-verhaal met een flinke dosis Black Mirror – Girl 6 sleept je mee en laat je pas los bij de laatste bladzijde’

Zonder te spoileren kan ik wel zeggen dat Girl 6 een onwijs spannend YA-verhaal vond met een flinke dosis Black Mirror. Het verhaal sleept je mee en laat je pas los bij de laatste bladzijde. Laat je niet kennen en lees in het begin wél door, want de perspectieven vallen uit eindelijk op bizarre wijze in elkaar. Ik geef het boek vier sterren. Als je van de boeken van Daniëlle Bakhuis of YA-boeken met een futuristisch tintje houdt, zou ik je deze ook zeker aanraden. Kortom: de eerste uitgave in deze Best of YA XS is zéker goedgekeurd. Ik kan me voorstellen dat jongere lezers helemaal hooked zijn door de pakkende, vlotte en eigentijdse schrijfstijl van Mirjam Mous.

Wat vond jij van Girl 6?