Recensie: 13 Minuten – Sarah Pinborough

Ik lees nooit psychologische YA-thrillers, maar toen ik hoorde over het boek 13 Minuten van Sarah Pinborough maakte ik toch een uitstapje naar dit genre. Het is een boek in de sfeer van Pretty Little Liars: een duistere sfeer, roddels op school, een knappe leraar en verdenkingen van moord. Een boek dat me behoorlijk heeft verrast!

In het kort: 13 Minuten

Ik was dertien minuten dood. Ik kan me niet meer herinneren hoe ik in het ijskoude water terechtkwam, maar dit weet ik nog wel: het was geen ongeluk en ik was niet suïcidaal. Ze zeggen dat je je vrienden dichtbij moet houden en je vijanden nog dichterbij, maar als je een tiener bent, is het moeilijk om ze uit elkaar te houden. Mijn vrienden houden van me, dat weet ik zeker. Maar dat betekent niet dat ze niet hebben geprobeerd om me te vermoorden. Of wel?

Een beetje sceptisch & de sfeer van Pretty Little Liars

Zoals je in de blogpost over de nieuwe YA-boeken die uitkomen in juni kon lezen, werd 13 Minuten aangeprezen als een boek dat de sfeer ademt van Gossip Girl en Pretty Little Liars. Toen in het boek kocht, stond er ook nog bij dat liefhebbers van 13 Reasons Why het geweldig zouden vinden. Leuk dat dat erbij staat, omdat je dan natuurlijk een beetje weet wat voor boek het is. Toch was ik sceptisch, want een Pretty Little Liars-sfeer neerzetten doe je niet zo 1-2-3.

‘Toch was ik sceptisch, want een Pretty Little Liars-sfeer neerzetten doe je niet zo 1-2-3’

Maar het boek verraste me enorm. De duistere sfeer is voelbaar, al vanaf het begin van het verhaal, en het wordt alleen maar duisterder.
Dat 13 Minuten op Pretty Little Liars lijkt is dus zeker geen valse belofte. De sfeer deed me er vooral aan denken, omdat ik continu het gevoel had dat er iets heftigs stond te gebeuren. Verder zijn de roddels op school natuurlijk ook behoorlijk PLL, Gossip Girl en 13 Reasons Why. Als ik moet kiezen uit een van deze series, lijkt het boek het meest op Pretty Little Liars, vanwege de sfeer, de roddels en omdat er meisjes verdacht worden van moord.

13 minuten sarah pinborough recensie

Afwisseling van perspectieven en sms’jes tussendoor

Het boek lees je ten eerste vanuit Natasha, die uit het ijskoude water van een rivier wordt gehaald. Ze herinnert zich niet wat er is gebeurd en probeert stukjes te herinneren door ze in een dagboek op te schrijven. Stukje bij beetje kom je door deze dagboekfragmenten meer te weten over de avond dat ze in het water terecht is gekomen.

‘Stukje bij beetje kom je door deze dagboekfragmenten meer te weten over de avond dat ze in het water terecht is gekomen’

Naast de dagboekfragmenten en het perspectief van Natasha, lees je dit boek ten tweede vanuit Becca. Becca is een oude vriendin van Natasha, maar sinds Natasha met de populaire Hayley en Jenny omgaat, ziet ze Becca niet meer staan. Becca is een beetje eenzaam op school en heeft weinig vriendinnen, op Hannah na. Toch neemt ze een kijkje in het ziekenhuis als Natasha net uit het water is gehaald. Verder in het verhaal lees je hoe Becca weer met Natasha om wil gaan na het drama. Ook is zij degene die uiteindelijk uitvogelt wat er gebeurd is die avond. en hoe Natasha in het water is beland. Als laatste is er nog een extra element in het boek: sms’jes. En wel van Hayley en Jenny, die geheimen achterhouden voor Natasha. Al met al mega spannend en afwisselend.

De sfeer in het boek heeft me onwijs verrast. 13 Minuten is een boek waar je even aan moet wennen, maar als je in het verhaal zit wil je het boek niet meer wegleggen. Het boek krijgt 4 van de 5 sterren. De personages en de verhaallijnen zijn goed en netjes uitgewerkt. Telkens als je alles denkt te snappen over Natasha’s drama, komt er een nieuw drama die je van gedachten doet veranderen. Bovendien is het einde van dit boek bizar. Echt een einde waar je even van moet bijkomen en een paar dagen later nog over nadenkt.