Recensie: 3PAK 2017 – Özcan Akyol, Mano Bouzamour en Elfie Tromp

Vandaag is de laatste dag van Literatour, de boekenweek voor jongeren. Bij de boekhandel en bibliotheek kon je afgelopen week de verhalenbundel 3PAK ophalen, dit keer met korte verhalen van Özcan Akyol, Mano Bouzamour en Elfie Tromp. Alle drie de verhalen gaan over het thema van de boekenweek, namelijk diversiteit. Dit is wat ik van deze korte verhalen vond.

Verhaal 1: Özcan Akyol – Dilemma

Dilemma gaat over de vrienden Lennard en Youssef uit Drenthe. Op school heeft Lennard eigenlijk geen vrienden, op Youssef na. Maar langzaamaan begint hij aan de Marokkaanse Youssef te twijfelen. Lennard merkt namelijk dat Youssef zich gek gaat gedragen en is bang dat zijn vriend radicaliseert en een terrorist wordt. Lennard heeft duidelijk een dilemma: gewoon vrienden blijven met Youssef of aan de bel trekken en zo zijn enige vriendschap op het spel zetten.

‘Een goed verhaal voor jongeren dat zeker discussie oproept’

Ik vond Dilemma best een tof verhaal. Het heeft een enorm actueel onderwerp, namelijk radicalisering. Je leest dit verhaal vanuit Lennard en gaat zo automatisch ook twijfelen aan Youssef. Ik vroeg me ook continu af: wat zou ik doen? Een goed verhaal voor jongeren dat zeker discussie oproept. Toch miste ik iets meer diepgang (bijvoorbeeld: waarom Lennard nu opeens gaat twijfelen, komt dat door het nieuws/zijn ouders/etc?) en had ik, ondanks dat het een kort verhaal is, best iets vanuit Youssef willen lezen.

recensie 3pak 2017 literatour Özcan Akyol, Mano Bouzamour en Elfie Tromp

Verhaal 2: Mano Bouzamour – Witte Donderdag

In Witte Donderdag spelen David en Mohamed de hoofdrol. Ze werken bij een grote Albert Heijn in Amsterdam. Mohamed is rustig en een goede werknemer, David is mysterieus en een beetje apart. Ze gaan weinig met elkaar om, tot ze op een dag samen cocaïne vinden in het magazijn. Wat moeten ze doen: het vertellen aan de manager of het stiekem verkopen zodat ze er zelf voordeel uit kunnen halen?

‘Ik miste een goed einde waarbij ik dacht: oh, dit wilde de schrijver dus meegeven’

Ik vond Witte Donderdag het minste verhaal in deze bundel. Ik had weinig binding met de personages. Zo wil Mohamed de drugs meteen melden bij de manager, maar laat hij zich snel meeslepen met David. Iets te snel, vond ik, waardoor Mohammed meteen heel naïef wordt neergezet. Vervolgens gebeurt er een onwijs raar drugsavontuur waar ik de draad een beetje kwijtraakte. Jammer, want verder is het best een spannend verhaal. Toch miste ik een goed einde waarbij ik dacht ‘oh, dit wilde de schrijver dus meegeven.’

Verhaal 3: Elfie Tromp – Zwarte Flamingo

Zwarte Flamingo gaat over Emma en haar beste vriend Karim. Emma valt op vrouwen, dat weet ze heel zeker. Karim valt op mannen, maar op een of andere manier is hij daar toch niet meer zo zeker van. Maar dan komt Ginny in beeld en gebeurt er iets vreselijks: Karim belandt in het ziekenhuis. Waarom dat is gebeurd en wie dat heeft gedaan lees je in dit korte verhaal.

‘Enorm interessant, heftig, literair en soms een beetje poëtisch’

Yes, Zwarte Flamingo is zeker mijn lievelingsverhaal in deze bundel. In dit verhaal ligt de focus niet op etnische achtergronden, maar op seksuele geaardheid. De personages vond ik stuk voor stuk heel goed neergezet. Emma leer je meteen heel goed kennen: een meisje met sterke emoties, veel verliefdheid en een behoorlijke mannenhaat (op haar vader en Karim na). Vanaf het begin merk je al dat Emma iets heeft gedaan waardoor Karim in het ziekenhuis is beland. Langzaamaan kom je er dus achter wat er is gebeurd. Maar het verhaal is meer dan dat. Het gaat over uitvinden wie je precies bent als jongere, wat je identiteit precies is. Enorm interessant, heftig, literair en soms een beetje poëtisch. Heel tof.

Al met al geef ik drie sterren aan deze 3PAK. Wat vond jij van deze korte verhalen?