Recensie: 3PAK 2018 - Raoul de Jong, Nhung Dam & Tim Hofman
Literatuur & romans,  Young adult

Recensie: 3PAK 2018 – Raoul de Jong, Nhung Dam & Tim Hofman

Het is deze week Boekenweek voor Jongeren en daarom kun je een gratis verhalenbundel ophalen bij boekhandel en bibliotheek: de 3PAK. Dit keer met verhalen van Raoul de Jong, Nhung Dam & Tim Hofman. Dit vond ik ervan.

Verhaal 1: Jaguarman – Raoul de Jong

Raoul de Jong zou je kunnen kennen van zijn boeken Dagboek Van Een Puber of Het Leven Is Verschrikkulluk! In het verhaal Jaguarman, die je in de 3PAK kunt vinden, schrijft hij net als in veel van zijn boeken autobiografisch. Hij is dus zelf de hoofdpersoon in het verhaal. Dat vond ik heel leuk in Jaguarman. Zo word je als lezer nog meer meegenomen in het verhaal, omdat het voelt alsof de schrijver dicht bij je staat.

‘Het voelt alsof je zelf door die jungle loopt, op zoek naar een jaguar’

Jaguarman gaat dus over Raoul zelf. Hij gaat op reis door de jungle van Suriname, het land waar zijn roots liggen. Het verhaal wisselt af in perspectief: soms loop je met Raoul door de snikhete jungle, dan ben je in zijn woonplaats Rotterdam waar hij met zijn vader in een Surinaamse broodjeszaak zit. Ik vond dat tof gedaan. Het is lekker afwisselend, soms grappig en vooral heel avontuurlijk. Het voelt bovendien alsof je zelf door die jungle loopt, op zoek naar een jaguar. Knap gedaan.

Verhaal 2: De Auditie (na een vet traumatische gebeurtenis) – Nhung Dam

Nhung Dam is actrice, maar ook schrijfster. Haar debuut, Duizend Vaders, kwam vorig jaar uit bij Uitgeverij De Bezige Bij. In deze 3PAK schrijft ze het verhaal De Auditie (na een vet traumatische gebeurtenis), dat gaat over Nina die auditie doet voor de toneelschool.

‘Het is moeilijk uit te leggen, aan de ene kant is het toegankelijk geschreven aan de andere kant kon ik er soms net de vinger niet opleggen’

Met dit verhaal wist ik het niet zo goed. In het begin leer je Nina goed kennen en merk je dat er iets gebeurd is voor de auditie. Blijkbaar is er iets met haar broer Freddy gebeurd, maar als lezer heb je geen idee wat dat precies is. Daardoor las ik toch door, ondanks dat het verhaal me niet helemaal greep. Ik vond het soms iets te literair, te vaag op een of andere manier. Het is moeilijk uit te leggen, aan de ene kant is het toegankelijk geschreven aan de andere kant kon ik er soms net de vinger niet opleggen. Al met al misschien niet helemaal mijn ding, maar geen slecht verhaal.

Verhaal 3: Een diepgrijze idylle aan de Arendstraat – Tim Hofman

Tim Hofman, wie kent ‘m niet? Van BNN, #BOOS op Youtube of zijn dichtbundel Gedichten van de broer van Roos. Ik was heel benieuwd naar zijn verhaal in ieder geval, want het verhaal in de 3PAK is zijn prozadebuut. En ik moet zeggen, Een diepgrijze idylle aan de Arendstraat, vond ik erg leuk om te lezen. Het is typisch Tim Hofman: grapjes tussendoor, scènes over seks en uiteindelijk een bizar tof verhaal. Je leest vanuit heel veel perspectieven, dat ik wel even flink opletten, maar uiteindelijk komen alle perspectieven samen en snap je hoe dit verhaal in elkaar zit. Erg tof gedaan. Hopelijk gaat Tim meer proza schrijven, want dit belooft veel goeds.

Ik geef de 3PAK 3,5 sterren. Het is een leuke verhalenbundel die je zeker niet kunt laten liggen deze week, dus neem er een mee in de boekhandel of bibliotheek. Benieuwd naar mijn oordeel over de 3PAK 2017? Die lees je hier. Heb jij de 3PAK van dit jaar al gelezen? Laat me dan zeker weten wat jij vond van deze drie verhalen.