ademloos jennifer niven recensie

Recensie: Ademloos – Jennifer Niven

Een van de eerste YA-boeken die ik las was Waar het licht is van Jennifer Niven. Vanaf dat moment was ik om en las ik onwijs veel young adult. Na Op mijn schouders is er nu een nieuwe YA-roman van haar. Dit vond ik van Ademloos van Jennifer Niven.

Meisje, diploma-uitreiking, eindeloze zomer op komst

Ademloos begint met een klassieke opzet van een YA-roman – meisje, diploma-uitreiking, eindeloze zomer op komst. Claude moet nog een week naar de middelbare school en dan heeft ze eindelijk haar diploma op zak. Een lange zomervakantie lonkt, inclusief roadtrip met haar beste vriendin. Alleen alles verandert in de laatste week voor de diploma-uitreiking. De ouders van Claude gaan scheiden en Claude moet met haar moeder mee naar een klein eiland voor de kust van Georgia. In een oud familiehuis voelt ze zich in eerste instantie allesbehalve blij. Ze wilde op roadtrip met haar beste vriendin voordat ze allebei naar een andere universiteit gaan, niet dít.

‘En hallo, dit is een YA-boek natuurlijk, er komt ook een knappe eilandjongen in beeld’

Jezelf beter leren kennen en omgaan met je emoties in moeilijke situaties, de YA-thema’s komen allemaal terug. Niven verwerkt ze op een prachtige manier en slaat regelmatig een poëtische toon aan. Dat past goed bij het eiland waar het verhaal zich afspeelt en het mysterieuze familiehuis. Intussen heeft Claude geen bereik, kan ze een knappe jongen die éindelijk ook voor haar leek te gaan geen bericht sturen en zit ze vast op een eiland. Uiteindelijk probeert ze er toch het beste van te maken, ondanks dat ze boos en verdrietig is. En hallo, dit is een YA-boek natuurlijk, er komt ook een knappe eilandjongen in beeld.

ademloos jennifer niven recensie

Best gecharmeerd, maar niet helemaal

Ik ben best gecharmeerd van Ademloos, al werd ik niet volledig meegezogen door het verhaal. Toch is Ademloos wederom een sterk boek van Jennifer Niven. Vooral de broeierige sfeer van het eiland in combinatie met de gevoelens waarmee hoofdpersoon Claude moet dealen werken goed in combinatie met elkaar. Er is de boosheid en het verdriet vanwege al het gedoe tussen haar ouders, maar tegelijkertijd is Claude ook een tiener die zichzelf wil ontdekken. Ze wil zoenen, verliefd worden, een eerste keer met iemand. Tot dan toe wist ze het nooit zeker, wilde ze nooit all the way gaan, maar met de knappe eilandjongen Jeremiah Crew wil ze het. Ze denkt er niet eens zo over na, het voelt alsof het zo moet gaan.

‘Ademloos is een charmante YA-roman over de liefde en jezelf ontdekken’

Wat fijn is aan dit boek is dat het realistisch is. Ja, er is een beetje wow-ik-ben-meteen-smoorverliefd-gedoe, maar na het zoenen en de eerste keer met de eilandjongen gaat het verhaal door op een realistische manier. Wat moet je met al je gevoelens? Hoe gaat alles lopen? Ondanks de aantrekkingskracht tussen de twee is het nog niet zo makkelijk om verliefd te zijn. Verder kabbelt het verhaal soms een beetje, maar gebeurt er tussendoor van alles – het mysterieuze familiehuis, de vader van Claude die spullen uit haar kamer naar haar toestuurt via de post. Dat kabbelende is in dit boek heerlijk, want het past bij het eiland en het is goed gedoseerd. Kortom: Ademloos is een charmante YA-roman over de liefde en jezelf ontdekken. Ik geef het vier sterren.

Wat vond jij van Ademloos van Jennifer Niven?