Recensie: Als de nacht eindigt - Laura Diane

Recensie: Als de nacht eindigt – Laura Diane

Dystopische boeken kennen we natuurlijk wel in het genre young adult, denk aan De Hongerspelen, Matched en Divergent. Nu het 2020 is, lijken dystopische boeken te veranderen en vaker een actueler tintje te krijgen. Vaak gaat het namelijk over klimaatverandering. Een van die boeken is Als de nacht eindigt van Laura Diane, over een wereld waarin je overdag niet naar buiten kunt omdat de zon dodelijk is. Dit vond ik ervan.

Hier gaat Als de nacht eindigt over

Lya Marlow heeft nog nooit de zon gezien. Sinds een verwoestende zonnevlam de helft van de bevolking wegvaagde, gaat niemand overdag nog naar buiten. Gevangen in haar eigen huis kijkt ze toe hoe haar sterke vader langzaam wegkwijnt door een ongeneeslijke ziekte, terwijl haar moeder druk bezig is met het plannen van de toekomst van haar enige dochter. Maar ze voelt dat ze móét ontsnappen, al is het maar voor één dag.

Een duister toekomstbeeld en een groot risico

Als de nacht eindigt schetst een duister toekomstbeeld. Door de klimaatverandering is de beschermende laag rondom de aarde zo dun geworden, dat de zon erdoorheen komt en mensen levend verbranden. Door die situatie leven de mensen ‘s nachts, ook in het stadje Spruce Pine waar Lya woont. Ze gaat ‘s nachts naar school (met lantaarn in haar hand), spreekt ‘s nachts af met haar vriendinnen en wisselt ‘s nachts haar voedselbonnen in. Het voelt allemaal zo angstaanjagend echt aan, dat je jezelf gaat voorstellen hoe een leven zonder zon eruit zou zien.

‘Het voelt allemaal zo angstaanjagend echt aan, dat je jezelf gaat voorstellen hoe een leven zonder zon eruit zou zien. ‘

In Spruce Pine heeft hoofdpersoon Lya ondertussen wel genoeg aan haar hoofd. Dat ze alleen ‘s nachts leeft, is zo normaal dat ze er niet eens meer over nadenkt. Waar ze wel over nadenkt is de gezondheid van haar vader, die weg lijkt te kwijnen thuis vanwege een ongeneeslijke ziekte. Ze wil ontsnappen, want ze voelt zich opgesloten. Op een dag vertrekt ze daarom, samen met vriendinnen Gwen en Carlie, want Lya houdt wel van risico’s nemen. Zoals ze zelf zegt: ‘Als je wilt kun je de rest van je leven nog dag in, dag uit dezelfde dingen blijven doen tot je er vanzelf bij neervalt’. En dus vertrekt ze, op weg naar een nieuw leven.

De futuristische wereld ontdekken buiten Spruce Pine

Ik ben behoorlijk verrast door dit debuut van Laura Diane. Het begin vond ik al veelbelovend, al liep het af en toe niet even vlot en had ik vooral meer willen lezen over het stadje waarin Lya woont. Nadat Lya vertrok vond ik het verhaal pas écht spannend worden. Als lezer heb je geen idee waar je naartoe gaat in deze vreemde futuristische versie van Amerika. Bovendien is er het grote gevaar van de zon. Lya en haar vriendinnen moeten op tijd ergens kunnen schuilen, anders zouden ze zomaar levend kunnen verbranden. Doodeng.

‘Het voelt echt alsof je samen met Lya de omgeving buiten haar vertrouwde stadje ontdekt’

Verder kan ik vrij weinig over dit verhaal verklappen, zonder ontzettend te spoilen. Wel kan ik zeggen dat ik de schrijfstijl van Laura Diane erg fijn vind. Het leest over het algemeen vlot en ik vond het fijn dat de wereld heel levendig wordt beschreven. Zo voelt het echt alsof je samen met Lya de omgeving buiten haar vertrouwde stadje ontdekt. Het meest enthousiast ben ik over het tweede deel van dit verhaal en AL DIE PLOTTWIST DIE IK NIET ZAG AANKOMEN. Toen ik het boek dichtsloeg moest ik echt even op adem komen.

Het eindoordeel: ‘een heel spannend dystopisch YA-debuut met een actuele twist’

Als de nacht eindigt van Laura Diane krijgt van mij vier sterren. Ik kan niet wachten tot het vervolgdeel verschijnt (het wordt namelijk een duologie). In het kort vond ik Als de nacht eindigt een heel spannend dystopisch YA-debuut met een actuele twist. Een boek dat je uiteindelijk niet meer weg wilt leggen en bijna ademloos uitleest. Ik wil in ieder geval zeker meer lezen van Laura Diane.