Recensie: Birthday - Meredith Russo

Recensie: Birthday – Meredith Russo

Birthday van Meredith Russo is een boek dat ik zo mooi vond, maar waar ik tot nu toe nog geen recensie over schreef. Ik wilde per se de juiste woorden vinden voor een verhaal dat zó ontroerend is en zo intens. Vandaag doe ik een poging tot het zoeken van die woorden.

Een intens en ontroerend verhaal over twee beste vrienden

In Birthday volgen we Eric en Morgan. Ze zijn geboren op dezelfde dag, op hetzelfde tijdstip en op dezelfde plaats. Het boek opent op de dertiende verjaardag van de twee. Vanaf dat moment merk je al dat er iets aan de hand is met Morgan. Morgan wil namelijk iets vertellen aan Eric. Hij wil het wel, maar het lukt niet. Hij kan de woorden niet vinden, het komt niet uit zijn mond of hij schaamt zich. Uiteindelijk blijkt dat Morgan zich geen jongen voelt, maar een meisje.

‘Als lezer hoop je dat de vriendschap overleeft, ondanks het innerlijke gevecht dat Morgan voert met zichzelf’

Hoe ouder ze worden, hoe meer hun vriendschap verandert. Elke verjaardag, van hun 13e tot hun 18e, maak je als lezer mee. En je ziet het gebeuren. Ieder jaar zijn er dingen veranderd, is de band tussen de twee vrienden anders. Ik vond het zó ongelofelijk mooi om te lezen. De vriendschap tussen de twee is intens, onbreekbaar lijkt het, en tegelijkertijd onwijs kwetsbaar. Eric is de stoere footballspeler, Morgan het buitenbeentje op school die vaak wordt uitgemaakt voor ‘meisje’. Toch blijven ze om elkaar heen hangen, al is dat het ene jaar minder dan het andere jaar. Als lezer hoop je dat de vriendschap overleeft, ondanks het innerlijke gevecht dat Morgan voert met zichzelf.

Recensie: Birthday - Meredith Russo

Het belang van dit boek

Het belangrijkste aan dit boek is natuurlijk het feit dat Meredith Russo, zelf een trans vrouw, over het onderwerp transgender zijn schrijft. De emoties en belevingswereld van Morgan voelen daardoor veel rauwer, puurder. Birthday zal voor trans jongeren een eye-opener zijn en een bron van herkenning. Voor andere lezers is het een leerzaam kijkje in het hoofd van iemand die trans is. Ik heb wel documentaires en tv-programma’s gezien over het onderwerp, maar ik merkte dat Birthday me nog veel meer inzicht gaf. Het is zo bijzonder om te lezen over de innerlijke strijd van Morgan, de zelfhaat en de drang om aan de ene kant de stoere jongen te zijn en aan de andere kant te willen experimenteren met make-up. Het is heel pijnlijk, heel ontroerend. Je leeft enorm mee en begrijpt Morgan steeds iets beter. En dat is misschien wel de les die Russo wil meegeven: accepteer iedereen zoals hij of zij is, want je weet niet wat er in het hoofd van de ander omgaat.

‘Ik heb wel documentaires en tv-programma’s gezien over het onderwerp, maar ik merkte dat Birthday me nog veel meer inzicht gaf’

Mijn eindoordeel

Ijzersterke personages, een intense vriendschap en een actueel onderwerp – ik ben enorm fan van Birthday. Meredith Russo schrijft heel invoelend door haar eigen ervaringen, waardoor de lezer ongetwijfeld iets leert van het verhaal van Morgan. Wel is het verhaal erg heftig en droevig, triggerwarnings zijn hier ook op zijn plaats, maar de band tussen Eric en Morgan zorgt gelukkig voor de nodige dosis hoop. Kortom: voor mij is Birthday absoluut vijf sterren waard.

Dit boek is uitgegeven bij Best of YA en vertaald door Margot Reesink

Cijfer: 9
Sterren: 5