Recensie: De Overlevenden (The Darkest Minds #1) – Alexandra Bracken

De Overlevenden – The Darkest Minds is de Engelse titel – van Alexandra Bracken is typisch zo’n boek dat ik al vaak op Goodreads voorbij zag komen. De beoordelingen zijn enorm hoog, het plot klinkt fantastisch en iedereen die ik volg op Goodreads lijkt het gelezen te hebben (of te willen lezen) – ik was dus wel benieuwd naar dit verhaal. Nu is het boek er gelukkig ook in het Nederlands. Het perfecte moment om De Overlevenden eens onder de loep te nemen,en zo te kijken of het de hoge beoordelingen waard is! 😉

In het kort: De Overlevenden

Als Ruby op haar tiende verjaardag wakker wordt, is iets in haar anders dan de dag ervoor. De verandering zorgt ervoor dat Ruby naar Thurmond, een zwaarbewaakt heropvoedingskamp wordt gestuurd. Ze heeft weliswaar de mysterieuze ziekte overleefd die als een epidemie onder de jongeren van Amerika rondwaarde, maar ze heeft er iets angstaanjagends voor in de plaats gekregen: bovennatuurlijke krachten die oncontroleerbaar zijn. Als Ruby zestien is, behoort ze tot de gevaarlijkste tieners in het land.

Wanneer de waarheid over haar nieuwverworven kwaliteiten naar buiten komt, weet Ruby op het nippertje uit Thurmond te ontsnappen. Ze sluit zich aan bij een groep tieners die uit hun eigen, gelijksoortige kamp zijn ontsnapt: Zu, een jong meisje dat door haar verleden wordt achtervolgd; Chubs, een afstandelijke genie; en Liam, hun onverschrokken leider, die direct valt voor Ruby. Maar hoe graag ze ook samen met hem een leven zou willen opbouwen, Ruby kan het risico niet lopen om hem te dichtbij te laten komen. Niet na wat er met haar ouders is gebeurd..

de overlevenden alexandra bracken recensie the darkest minds

Mysterieuze wereld & angstaanjagende gebeurtenissen

Ik heb vaak dat ik heel erg moet wennen aan een boek. Meestal zit ik er na een paar hoofdstukken pas goed in. Bij De Overlevenden was dat totaal niet zo, vanaf de eerste bladzijde zat ik meteen in het verhaal. Ik werd het boek ingezogen (gelukkig niet letterlijk, want de wereld in het boek is behoorlijk eng) en las meteen 100 (!) bladzijden achter elkaar door, omdat ik het zo spannend en interessant vond. Het verhaal is namelijk meteen heel mysterieus. Als lezer wil je ontzettend graag weten wat er gaat gebeuren, hoe de wereld in het boek in elkaar zit.

‘Als lezer wil je ontzettend graag weten wat er gaat gebeuren, hoe de wereld in het boek in elkaar zit’

De eerste honderd bladzijden gaan voornamelijk over de Ruby van 10 jaar oud. Ze zit in een klas waar steeds meer leerlingen verdwijnen, omdat ze doodgaan door het mysterieuze virus of doordat ze worden afgevoerd naar een heropvoedingskamp. Heel angstaanjagend. Uiteindelijk wordt Ruby zelf ook naar Thurmond, het kamp, gestuurd waar de overheid haar en andere kinderen zullen helpen. Maar je ziet het waarschijnlijk al aankomen: het kamp is helemaal niet leuk en ze wordt alles behalve geholpen. Het is soms een regelrechte hel, waar ze samen met andere kinderen die bijzondere krachten hebben, in is beland. Toch weet Ruby na zes jaar te ontsnappen. Vanaf dan begint het verhaal pas echt.

Een beetje Divergent, roadtrippen door Amerika en leuke personages

Wauw, wat een spannend begin heeft De Overlevenden. Het tempo van het verhaal ligt de eerste honderd bladzijden erg hoog. Er gebeurt veel na elkaar: Ruby wordt naar het kamp gebracht, ze zit in het kamp en komt erachter wat voor krachten de andere kinderen hebben en vervolgens ontsnapt ze. Ik vond het begin heel sterk. Er wordt veel uitgelegd over de krachten die de kinderen hebben: zo heb je Rood, Geel, Groen, Blauw en Oranje. Iedere kleur is een ander soort kracht, denk aan gedachten beïnvloeden of de controle hebben over elektriciteit. Dat deed me een beetje denken aan Divergent van Veronica Roth, waarin de hoofdpersoon erachter komt dat ze divergent/afwijkend is. Net als in Divergent is de kans groot dat je doodgaat als je vertelt dat je een speciale kracht hebt.

‘Ik vroeg me steeds af of ze gepakt zouden worden om terug naar het kamp te worden gestuurd’

Na die honderd pagina’s nemen de spanning en het tempo af. Ruby komt uiteindelijk bij drie andere tieners terecht die ook in een kamp hebben gezeten, en sluit vriendschap met ze. Hoewel de spanning niet meer zo hoog is, is het nog wel aanwezig op de achtergrond. Ik vroeg me bijvoorbeeld steeds af of ze gepakt zouden worden om terug naar het kamp te worden gestuurd. Ook het tempo is wat lager. Ruby en de andere tieners roadtrippen door de staten van Amerika om een veilige plek te zoeken. Door het tragere tempo vond ik sommige stukken tijdens de roadtrip wat saaier. Het is minder spannend dan eerder in het verhaal en zakt soms zelfs een beetje in, maar het blijft prettig om te lezen. De personages zijn namelijk ontzettend leuk, echt vier tieners die je in je hart wilt sluiten. Niemand is perfect en iedereen heeft zijn eigen problemen en krachten, maar ze worden ondanks dat goede vrienden. Dat is mooi om te lezen.

‘Het is hartverwarmend om te lezen dat ze vrienden worden, ook al is de wereld waar ze in leven eerder hartverscheurend’

De Overlevenden verdient zeker hoge beoordelingen op Goodreads. Van mij krijgt het boek vier sterren. Ik vind het plot goed bedacht, vooral vanwege het spannende begin (en einde trouwens, omg). Hierdoor wil je als lezer meteen verder lezen. Verder vind ik dat de personages het verhaal echt tot een succes maken. Ruby, Liam, Zu en Chubs: ik zou zo vrienden met ze willen zijn. Het is hartverwarmend om te lezen dat ze vrienden worden, ook al is de wereld waar ze in leven eerder hartverscheurend. Bovendien las ik meerdere boeken tegelijkertijd en merkte ik dat ik de personages uit dit boek miste – dat heb ik nog bijna nooit eerder meegemaakt. Kortom: een spannend boek met een tof en origineel plot. En je krijgt er nog gezellige personages bij ook. 🙂

WIN HET BOEK

Wil je het boek winnen? Ik geef een exemplaar weg via Instagram. Dit moet je doen om het boek te winnen:
1. Volg @mustmagazinenl op Instagram