Recensie: Verleiding (De Royals) – Erin Watt

Een arm meisje, een rijke man en vijf knappe zonen. Dat is Verleiding, het eerste deel van De Royals-serie van Erin Watt in het een paar woorden. Het boek is een mix van Young Adult en New Adult. Wat ik er verder van vond? Dat lees je in deze recensie.

In het kort: Verleiding (De Royals #1)

De 17-jarige Ella is een echte overlever: met dubieuze baantjes – stripteasedanseres – knoopt ze sinds haar moeders overlijden de eindjes aan elkaar. Ella is vastbesloten haar leven op orde te krijgen. Dan verschijnt Callum, de puissant rijke vader van vijf onweerstaanbare zoons. Ook Callum is vastbesloten: hij wil Ella uit haar armoede verlossen. Ella besluit op Callum’s landgoed in te trekken, waar haar een gemengde ontvangst wacht: haat en liefde wisselen elkaar af. Krijgt Ella haar leven ooit op orde?

Badass personages

Toen ik een paar hoofdstukken had gelezen wist ik het al: de personages in dit boek zijn behoorlijk badass. Je leest dit boek vanuit Ella, die arm is omdat haar moeder is overleden en ze nu zelf de kost moet verdienen. Maar bij de pakken neerzitten, dat doet ze niet. Ze probeert haar leven op orde te krijgen en wil alles zelf doen. Ze is sterk en lekker eigenwijs, daar hou ik wel van. Geen standaard personage, in ieder geval.

‘Hoofdpersoon Ella is sterk en lekker eigenwijs, daar hou ik wel van – geen standaard personage!’

Als ze door Callum, een rijke vader van vijf zonen, wordt meegenomen naar zijn landgoed, verandert Ella’s leven compleet. In het boek leer je daarom ook langzaamaan alle inwoners van het landgoed kennen: Callum, zijn vriendin en de vijf zoons (Gideon, Reed, Easton, Sawyer en Sebastion). Alle vijf de zonen zijn ook een tikje duister en enorm arrogant en eigenwijs. Kortom: badass. Zo negeren ze Ella soms en proberen ze boven haar te staan. Behoorlijk intimiderend, vooral Reed. In het begin beschrijft Ella de Royals dan ook zo:

‘De jonge Royals zien er niet zoals ik had verwacht. Ze zien er niet uit als rijke eikels in kakkleren. Ze zien eruit als angstaanjagende schurken die me als een tak doormidden zouden kunnen breken.’

de royals verleiding erin watt recensie

Doorleesgehalte & New Adult

Zoals je al leest, is het plot niet heel ingewikkeld: Ella komt plotseling in een rijke familie te wonen. Vanaf daar beginnen de avonturen en ontstaat er veel haat en liefde tussen Ella en de vijf broers. Vooral tussen haar en Reed is het continu een strijd: heel veel haat tegen elkaar, maar dan stiekem ook weer een beetje liefde. Ze draaien om elkaar heen, zo lang dat je er gek van wordt. Ik vond het doorleesgehalte vooral daarom hoog, omdat je wilt weten of er iets gaat gebeuren tussen Ella en Reed.

‘Tussen Ella en Reed is het continu een strijd: heel veel haat, stiekem een beetje liefde’

Een goed plot dus inclusief originele en stoere personages. Soms zelfs intimiderend. Naast dat het boek door de haat-liefde verhouding tussen Ella en Reed goed doorleest, is het tweede punt waarom het lekker leest de gemakkelijke schrijfstijl van Erin Watt. Het is lekker to the point, zonder gedoe en lastige woorden. Heel fijn. Verder moet ik zeggen dat ik het boek veel meer New Adult dan Young Adult vond. De personages hebben wel de leeftijd van YA-personages, maar sommige scenes zijn veel meer NA. Maar goed, dat is mijn mening. Als je het boek al hebt gelezen, ben ik benieuwd hoe jij erover denkt.

Het Eindoordeel

Ik vond Verleiding, het eerste deel van De Royals, een heel vermakelijk boek. Toffe en stoere personages die je niet in ieder boek tegenkomt, zorgen voor een bizarre sfeer in het boek. Het is grappig, duister en gestoord tegelijkertijd. Door de makkelijke schrijfstijl en de haat-liefde tussen Ella en Reed, lees je het boek binnen no-time uit. Als je van New Adult houdt, is dit een leuke toevoeging aan je boekenkast. Ik geef het boek vier sterren. Overigens: volgende maand verschijnt deel twee in de serie, namelijk Verraad. Dit boek is geschreven vanuit Reed, dus ik ben heel benieuwd hoe dat is.

Ik won dit boek via Uitgeverij De Fontein