lgbtq boeken een liefde arnaud cathrine recensie

Recensie: Een liefde – Arnaud Cathrine

Het is Pride Month en de LGBTQ-boeken vliegen in het rond op TikTok. Naast populaire titels zoals Love, Simon van Becky Albertalli en natuurlijk Heartstopper van Alice Oseman zijn er alleen nog genoeg andere LGBTQ-boeken die onder de aandacht gebracht kunnen worden. In deze blogpost tip ik je zo’n titel die ik nog nauwelijks voorbij heb zien komen, maar zéker meer aandacht verdient: Een liefde van Arnaud Cathrine.

Vince in Parijs

Querido brengt heel wat titels naar het Nederlands en dat vind ik meer dan fijn. Eerder vond ik Mary John van Ana Pessoa al fantastisch, een YA van een Portugese schrijfster. Dit keer is het de lgbtq young adult roman Een liefde van de Franse Arnaud Cathrine. In dit boek volgen we Vince, een jongen van 15 die in Parijs woont. Hij valt op jongens, dat weet hij al, maar verder weet hij nog maar weinig over de liefde. Hij probeert datingapps, scrollt door Grindr en is een beetje geobsedeerd door een pornoster op internet. Maar hij wil échte liefde vinden, verliefd worden in Parijs, de hele mikmak. Alleen dat blijkt zelfs in zo’n wereldstad niet zo gemakkelijk.

Niet zo zoetsappig als Heartstopper, maar rauw en ongepolijst

Een Liefde zit fantastisch goed in elkaar. Je volgt Vince in het heden in Parijs, maar tussendoor lees je ook stukjes van Vince waarin hij leuke jongens die hij in de metro spot beschrijft. Ook zijn er fantasieën over de knappe pornoacteur, die hij later in het boek zelfs een privébericht op Instagram stuurt. Die combinatie maakt het boek dynamisch, levendig. Het voelt heel puur, heel rauw. Dat komt ook omdat Cathrine ongepolijst schrijft – hij laat álles zien, niet enkel het zoetsappige.
‘De schrijfstijl van Cathrine is ongepolijst – hij laat álles zien, niet enkel het zoetsappige’
Dat zie je terug in de gesprekken met vrienden die Vince heeft – moet hij die ene jongen die als enige openlijk gay is op school niet een kans geven? Hem opnieuw bekijken? In de chaos van Parijs, de liefdesperikelen en het lyceum houdt Vince zich vast aan zijn beste vriend Octave. Maar net als zijn fantasie over de pornoacteur en de schrijfsels over de metrojongens in de trein, brokkelt ook dat steeds meer af. Daarmee is Een liefde een stuk minder zoetsappig dan het populaire Heartstopper, en dat bedoel ik positief. Het zet je met beide benen op de grond – dít is wat liefde is, het is niet enkel hand-in-hand lopen en samen op vakantie gaan, het is ook ontzettend moeilijk en pijnlijk. En toch is het het helemaal waard. Geen onaardige en cliché boodschap voor een young adult. Ik zou zelfs willen zeggen: dít is young adult literatuur van de bovenste plank. Vier sterren.