Recensie: Een Miljoen Werelden Met Jou – Claudia Gray

Een Miljoen Werelden Met Jou is het laatste deel van de Vuurvogel-trilogie van Claudia Gray. Het is een achtbaan waar je niet uit wilt stappen omdat het zo waanzinnig is. Dus hou je vast, want dit boek is oprecht geweldig.

Dit is het derde deel van de Vuurvogel-trilogie, de recensies van deel 1 lees je hier en deel 2 hier.
LET OP – SPOILER ALERT

In het kort: Een Miljoen Werelden Met Jou
Sinds de ouders van Marguerite de Vuurvogel hebben uitgevonden, een apparaat waarmee je door verschillende dimensies kunt reizen, heeft Marguerite al heel wat gevaren getrotseerd. Maar nu heeft ze ontdekt dat haar oude vijand Wyatt Conley, de baas van Triad, eropuit is honderden universums te vernietigen, met iedereen die daarin leeft. Miljaren levens dus, misschien wel meer.

Om dit te bereiken gebruikt Conley zijn ultieme wapen: de boosaardige en gestoorde versie van Marguerite uit een andere dimensie, die haar (de echte Marguerite) altijd een stap voor lijkt te zijn… Het wordt een heftige strijd tussen de Marguerites.

Geweldig plot & een achtbaan waar je niet uit wilt stappen
Al vanaf het eerste deel ben ik fan van deze trilogie, maar het laatste deel slaat alles. Wauw, echt wauw. Het plot is geweldig en bovendien ijzersterk: het blijft continu spannend omdat er geen einde lijkt te komen aan de kwaadaardige gebeurtenissen. Zo wil de kwade versie van Marguerite de andere versies van haar vermoorden. De goede Marguerite doet er alles aan om dat te voorkomen.

‘Het OMG-ik-moet-doorlezen-gehalte is enorm’

De spanning hangt dus in de lucht en de gebeurtenissen volgen zich in rap tempo op. Tijdens het lezen dacht ik daarom ook steeds over wat er zal gaan gebeuren: gaat er iemand dood? Wat als er nu echt een dimensie kapot gaat? Gaat die boosaardige Marguerite ooit nog bijdraaien of blijft ze zo slecht? Dus ja: het OMG-ik-moet-doorlezen-gehalte is ENORM.

Een Miljoen Werelden Met Jou - Claudia Gray - Recensie

Vernieuwende dimensies & geen moment saai
In een trilogie vind ik meerdere dingen belangrijk: elk boek moet een eigen plot hebben, elk boek moet vernieuwend zijn en bovendien moet ik het gevoel hebben dat ik door moet lezen. Check, check en check! Zowel deel 1 en 2 als deel 3 hebben ieder een eigen plot en dat vind ik enorm goed. Het vernieuwende gehalte vond ik in het tweede deel iets minder, maar in het derde deel is die vernieuwing echt enorm.

‘Claudia Gray blijft keer op keer vernieuwend door met elke dimensie te verrassen’

Claudia Gray blijft keer op keer vernieuwend door met elke dimensie te verrassen. Zo is er een dimensie (spoiler alert) die zich afspeelt in het oude Egypte. Mega tof. Bij elke dimensie dacht ik: wat onwijs origineel, dit had ik nooit verwacht. Zeker een van de laatste dimensies in het boek is echt mindblowing. Het laatste punt op mijn trilogie-checklist is: het gevoel hebben dat ik door moet lezen. Ik kan wel stellen dat dat punt voor 100% is gehaald. Ik kon het boek niet aan de kant leggen en dat gebeurt me niet vaak.

‘Zo hoort een laatste deel van een trilogie te zijn’

Je kan het misschien al raden, want ik ben MEGA enthousiast over dit boek. Het is zo waanzinnig, bizar en origineel. De dimensies zijn tof, de personages maken allerlei heftige dingen mee en je staat steeds versteld van alles wat er gebeurd. Zo hoort een laatste deel van een trilogie te zijn: weergaloos. Ik kan niet anders dan vijf sterren te geven aan Een Miljoen Werelden Met Jou. Echt, ga deze trilogie lezen als je dat nog niet hebt gedaan, je krijgt er geen spijt van. Zelfs als je niet van sci-fi boeken houdt, is dit zo tof om te lezen. Dit is met recht een van de beste trilogieën die ik ooit heb gelezen.

*Dit boek kreeg ik als recensie-exemplaar opgestuurd van Uitgeverij HarperCollins