Recensie: Een schitterende chaos – Claire Christian

Een schitterende chaos van Claire Christian ligt vanaf vandaag in de (online) boekhandel. Woo-hoo! Ik mocht het boek, speciaal voor deze blogtour, al wat eerder lezen. Dit vond ik ervan.

Deze recensie is onderdeel van een blogtour. Dinsdag lees je bij Judith een recensie, woensdag maakt Aimee een video over dit boek, donderdag vertelt Liz wat ze van het boek vond en vrijdag sluit Judith aka. Biebmiepje de blogtour af!

In het kort: Een schitterende chaos

Ava is kwaad op de wereld sinds de dood van haar beste vriendin Kelly. Ze maakt zichzelf onmogelijk op school en – hoe geliefd ze ook is – het geduld van de mensen om haar heen raakt op. Ze voelt zich eigenlijk alleen prettig als ze bij de Magic Kebab werkt.

Gideon is Ava’s tegenpool: een in zichzelf gekeerde jongen die zich het liefst terugtrekt in zijn eigen wereld, omringd door zijn lp’s. Als hij zich tussen de mensen moet begeven is hij bang voor een paniekaanval – niet voor niets loopt hij al jaren bij een psychiater. Na de zoveelste mislukte sollicitatiepoging wordt hij bij Magic Kebab aangenomen als bordenwasser. In dat louche restaurant ontstaat tussen Ava en Gideon een voor beiden onverwachte, bijzondere vriendschap. Zullen ze elkaar tussen de scherven van hun levens kunnen vinden?

Hele heftige thema’s: zelfmoord en depressie

Een schitterende chaos gaat over thema’s als zelfmoord en depressie. In het boek heeft Ava’s beste vriendin Kelly namelijk zelfmoord gepleegd. Ava is er natuurlijk kapot van en weet ook niet goed wat ze nu moet met zichzelf. Het voelt bijna alsof ze zelf ook dood is, zo verdoofd en verdrietig voelt ze zich soms. Ik vond al in de eerste paar hoofdstukken dat dit thema enorm goed is uitgewerkt door de schrijfster.

‘Dat het zo goed wordt verteld, ligt onder andere aan het feit dat het verhaal heel dichtbij de werkelijkheid ligt’

Dat het zo goed wordt verteld, ligt onder andere aan het feit dat het verhaal heel dichtbij de werkelijkheid ligt. Ik dacht geen moment: ‘dit zou in het echt nooit zo gebeuren.’ De personages gedragen zich zoals het in het echt ook zou kunnen – zo is Ava boos vanwege de dood van Kelly, maar voelt ze zich ook schuldig en verdrietig. Je merkt echt dat Ava door een moeilijk rouwproces gaat. Maar goed, in de tussentijd gaat Ava’s leven ook door. Ze gaat weer naar school en heeft een bijbaantje bij Magic Kebab. Bij die kebabzaak leert ze Gideon kennen, die ook zo zijn eigen problemen heeft. En dan ontstaat er ondanks alle moeilijkheden toch iets moois tussen Ava en Gideon.

een schitterende chaos Claire Christian recensie blogtour

Personages om in je hart te sluiten (maar echt!)

Al vrij in het begin van het boek merkte ik dat ik de personages ontzettend leuk en sympathiek begon te vinden. Je leest afwisselend vanuit het perspectief van Ava en van Gideon, waardoor je ze allebei heel goed leert kennen. Zo kom je er bijvoorbeeld achter dat Gideon gedichten schrijft (en zelfs voordraagt!) Op de helft van het boek wilde ik Ava en Gideon bijna een knuffel geven, omdat ik zo met ze meeleefde.

‘Op de helft van het boek wilde ik Ava en Gideon bijna een knuffel geven, omdat ik zo met ze meeleefde’

Je vraagt je misschien af: waarom zijn die personages dan zo geweldig? Nou, ten eerste omdat ze heel realistisch overkomen. Ava of Gideon zouden serieus vrienden van je kunnen zijn als lezer. Ten tweede omdat ze allebei proberen hun best te doen, ook al is hun leven niet altijd even makkelijk. Ten derde omdat ze heel eerlijk en open durven te zijn tegen elkaar. Ze oordelen niet direct over elkaar worden gewoon vrienden (in een kebabzaak, of all places.) Onwijs lief en hartverwarmend. Dat zouden we allemaal moeten doen, wat minder snel oordelen over de ander. 😉

Ik vond Een schitterende chaos erg mooi. Het boek heeft me verrast. Ik verwachtte een ontroerend verhaal en dat werd het ook, maar er kwamen onverwacht fantastisch leuke personages bij. Daarnaast zou ik dit boek zeker aanraden, puur omdat het over thema’s gaat die meer besproken zouden moeten worden. Zelfmoord en depressie worden soms nog steeds als taboe-onderwerpen gezien, terwijl erover praten met elkaar juist zo belangrijk is. Aanrader dus, dit boek. Ik geef Een schitterende chaos daarom 4 sterren.

Ook wil ik de schrijfster, Claire Christian, echt even wat credits geven hier. Wat schrijft zij ontzettend open en eerlijk, zonder (voor)oordeel. Bepaalde onderwerpen – de twee moeders van Gideon, de seksualiteit van Ava – zijn er simpelweg gewoon. Er wordt daar niet specifiek op ingegaan of überhaupt over geoordeeld. Heel verfrissend.

Heb jij al eens een boek gelezen over dit soort onderwerpen? Laat het me weten in de reacties.