Recensie: Eerste Leven – Gena Showalter

We houden wel van YA-boeken hier op MustMag, en zeker van YA-boeken die een beetje sci-fi zijn en zich afspelen in een compleet andere wereld. Zo las Laurine Unplugged dat zich afspeelt in een appwereld, en las ik (Paula) onlangs Op De Rand Van Het Niets dat over apocalyptisch Amsterdam gaat. Eerste Leven van Gena Showalter speelt zich ook af in een andere wereld, maar is toch enorm origineel.

Eerste Leven in het kort
Eerste Leven gaat over Tenly, of ‘Ten’ zoals ze vaak wordt genoemd. In de wereld waarin Ten leeft, moet je als je doodgaat kiezen waar je naartoe wilt: Troika of Myriad. Ten weet niet wat ze moet kiezen door alle mooie praatjes van de twee hemelse koninkrijken. Ze is ongebonden, en als ze niet kiest komt ze in Vele Eindes terecht. En daar zijn de verhalen niet al te goed over. Haar ouders dwingen haar om te kiezen en laten haar opnemen in een inrichting, waar nog meer ongebonden tieners zitten. Maar Ten weet het niet, en als er ook nog twee jongens komen om haar te verleiden om te kiezen, wordt het helemaal moeilijk.

‘Een heel bijzonder en uniek boek’

Laurine’s oordeel: uniek, maar driehoeksverhouding is cliché
‘Ik vind het echt een heel bijzonder, en vooral uniek boek. Het is niet te vergelijken met een ander YA-boek. De personages zijn goed uitgewerkt en hebben allemaal een duidelijke achtergrond waardoor je weet wat hun beweegredenen zijn. Verder leest het verhaal heel erg vlot, er zit voldoende tempo in voor mijn gevoel. Wat ik ook leuk vond aan het boek, was dat je als lezer voortdurend aan het denken bent of je voor Myriad of Troika zou kiezen.’

‘Wat ik minder vond aan het verhaal was de driehoeksverhouding tussen Ten en de twee jongens. Dat komt vaker voor en is daardoor cliché. Voor de rest heb ik ontzettend genoten van het boek en kijk ik vol verwachting uit naar het vervolg!’

recensie eerste leven gena showalter

Paula’s oordeel
‘Laurine en ik zijn het heel erg eens met elkaar, wat een bijzonder verhaal is dit! Ik heb nog nooit zoiets gelezen. De hele wereld in het boek is onwijs goed neergezet en doordat er steeds nieuwe dingen gebeuren leest het verhaal goed door. Ik had continu het gevoel dat ik nog even een hoofdstuk door moest lezen – een goed teken, haha! 😉 Ook vond ik de personages stuk voor stuk perfect uitgewerkt. Je leert steeds meer over de achtergrond van iedereen; bijvoorbeeld waarom Ten’s ouders haar in een inrichting hebben gestopt of waarom Sloan zo kwaad kan doen.’

‘Er zitten behoorlijk heftige en bloederige hoofdstukken in het boek’

‘Mega goede uitwerking dus, maar toch miste ik af en toe wel wat uitleg. Er wordt uiteraard wel veel verteld en uitgelegd, omdat het een vreemde wereld is die je als lezer niet kent, maar met momenten vond ik het iets te kort door de bocht en moest ik twee keer lezen om het te begrijpen. Verder zitten er ook behoorlijk wat heftige en bloederige hoofdstukken in het boek. Dat vond ik echt wel heftig, al past het in het totaalbeeld van het boek wel erg goed.’

Diepere laag en de schrijfster zelf
In een andere recensie over Eerste Leven las ik iets over het geloof van de schrijfster. Gena Showalter is namelijk christelijk. Dat merkten Laurine en ik niet echt in het boek, behalve natuurlijk dat er leven is na de dood. Iets wat ook in de Bijbel staat. Wat wel interessant is, is dat er subtiel best wat Christelijke elementen in het verhaal zitten. Of dat zo is bedoeld door Gena weet ik niet, maar het klopt wel met algemene Christelijke opvattingen.

Ten eerste is er dus leven na de dood, ten tweede zijn er soms bloederige scenes die doen denken aan Bijbelverhalen waar het er ook echt niet altijd vredig aan toe gaat (denk aan de kruisiging van Jezus). En ten derde zie je af en toe een groot contrast tussen licht (goed) en donker (slecht). Als vierde is er een Eerste Koning die de twee hemels heeft gemaakt, een soort God. En als laatste doet de naam Troika (dat staat voor ‘drie’), denken aan de drie-eenheid – Vader, Zoon en De Heilige Geest. Of deze elementen bewust of onbewust in het boek zitten, kunnen we natuurlijk niet zeggen, maar interessant is het zeker. Maar zoals gezegd; tijdens het lezen merk je dit niet.

OORDEEL VAN LAURINE EN PAULA: 4/5 STERREN

P.S.: Hier kun je een quiz doen om te kijken of je in Troika of Myriad terecht zou komen.. of wordt het toch Vele Eindes?