Recensie: Eeuwige Leven (Everlife #3) – Gena Showalter

Na Eerste Leven en Levensbloed is het tijd voor het laatste deel in de Everlife-trilogie, namelijk Eeuwige Leven. Vond ik het een fenomenaal slotdeel of viel dit einde tegen? Ik vertel het je vandaag.

Lees hier mijn recensie over het eerste deel Eerste Leven en het tweede deel Levensbloed

Hier gaat Eeuwige Leven over

De oorlog tussen Troika en Myriad, de twee rijken van het Eeuwige leven, is nog lang niet voorbij. Tenley heeft gekozen voor Troika, maar werkt in het geheim samen met Killian. Hoewel hij bij de vijand hoort, kan Tenley hem maar niet uit haar hoofd zetten. Zal haar liefde voor Killian hen redden of betekent die juist de ondergang wanneer de duisternis van Myriad steeds dichterbij komt?

‘Al na een paar hoofdstukken zat ik met mijn hoofd helemaal in Troika en de belevenissen van Tenley en Killian’

Veel fijner lezen dan Levensbloed en een duidelijk doel

Ik vond Eerste Leven fantastisch en Levensbloed een beetje een teleurstelling, dus wat ik moest verwachten van Eeuwige Leven was me een raadsel. In Levensbloed vond ik de spanning namelijk ver te zoeken en kon ik soms geen touw meer vastknopen aan het verhaal, heel vervelend. Maar gelukkig maakte dit derde deel meteen veel goed. Al na een paar hoofdstukken zat ik met mijn hoofd helemaal in Troika en de belevenissen van Tenley en Killian.

‘Ik vond dit duidelijke plot echt een verademing vergeleken met het tweede deel’

Eeuwige Leven is totaal anders dan Levensbloed, omdat het een veel duidelijker plot heeft. Tenley heeft namelijk een helder doel voor ogen. Nu ze is verbonden met Killian, gaat ze vechten tegen de duisternis en wil ze de koning van Myriad doden. Ook moeten de Myriadianen uit Vele Eindes en De Kennels bevrijd worden. Ik vond dit duidelijke plot echt een verademing vergeleken met het tweede deel. Hierdoor leest het boek zoveel fijner dan alle vaagheden in deel 2. Je moet er dus wat voor over hebben en je een beetje worstelen door Levensbloed, maar dan heb je ook wat.

eeuwige leven gena showalter recensie

Een queeste door Troika, Myriad en Vele Eindes

Ik kan dus wel zeggen dat dit boek mijn favoriet is van de trilogie. Het plot is lekker duidelijk, alle personages zijn weer volledig zichzelf (ik vergeet sommige stukjes uit Levensbloed maar gewoon even) en je wordt nu écht meegenomen in de bijzondere werelden. Ik zag letterlijk alles voor me en het voelde soms bijna alsof ik naast Tenley liep tijdens haar queeste door Troika, Myriad en Vele Eindes. Je bent er als lezer echt bij als ze voor eens en voor altijd een einde te wil maken aan de duisternis en daarmee de oorlog tussen de twee rijken. Het boek is daarom ook opgedeeld in drie delen – een deel in Troika, Myriad en Vele Eindes. Wederom heerlijk overzichtelijk. Hou ik van.

‘Ik zag letterlijk alles voor me en het voelde soms bijna alsof ik naast Tenley liep tijdens haar queeste door Troika, Myriad en Vele Eindes’

Dan over het einde, zonder al te veel te verklappen. Ik vond het een goede afsluiting van de trilogie. Het einde is spannend, een beetje onverwachts en ook realistisch. Ik had een ander einde verwacht, maar ik ben totaal niet teleurgesteld. Alle verhaallijnen komen bij elkaar en alle vragen worden beantwoord, dus wat dat betreft is het een prima einde.

levensbloed gena showalter recensie

Al me al ben ik heel positief over Eeuwige Leven van Gena Showalter. Ik was huiverig dat het net als Levensbloed niet pakkend zou zijn, maar dat was niet het geval. Het is heel spannend. De reis door de verschillende rijken is awesome. Ik vond het verhaal sprankelend, avontuurlijk en waanzinnig. Ik geef het boek vier sterren. Alles is top, alleen ben ik niet zo te spreken over de bijpersonages. Er zijn namelijk ontzettend veel bijpersonages in dit boek, en zelfs in dit laatste deel weet ik nog niet wie iedereen precies is. Dat is oprecht het enige nadeel, verder: fantastisch.