Recensie: Everless, het meisje en de alchemist (Everless #1) – Sara Holland

Everless van Sara Holland, wát een tof boek. Het deed me denken aan De Selectie, maar qua edgy twists en sprookjesachtige wereld ook aan Hazelwoud. In april komt de schrijfster naar YALfest, dus dit is de ideale maand om Everless ook te gaan lezen. Vandaag vertel ik je wat ik ervan vond.

Sara Holland Everless recensie

Hier gaat Everless over

Tijd is geld. Zeker in Sempera, waar tijd in je bloed zit en omgezet kan worden naar munten. Hoe rijker je bent, hoe langer je leeft…

De familie Gerling is rijk: ze hebben tijd in overvloed door de hoge belastingen die ze eisen van de arme bevolking. En niemand haat hen meer dan Jules Ember. Toen ze klein was, woonde ze met haar vader op Everless, het landgoed van de Gerlings, maar een noodlottig ongeluk dwong hen midden in de nacht te vluchten. Als Jules erachter komt dat haar vader bijna door zijn tijd heen is, weet ze echter dat er maar een ding op zit: terugkeren naar Everless om daar wat bij te verdienen.

Teruggaan naar Everless brengt meer gevaar – en verleiding – met zich mee dan Jules zich ooit had kunnen voorstellen. Al gauw komt ze steeds dichter bij een bizar, eeuwenoud geheim over het landgoed en zichzelf.

Een onvoorspelbaar verhaal

Mijn verwachtingen voor Everless waren hoog: Blossom Books was er méga enthousiast over en bovendien klonk het verhaal echt als het soort fantasy dat ik kan waarderen. Beetje sprookjesachtig, zonder zombies, draken en enge beesten. Positief begon ik dus aan het boek, maar ik merkte meteen dat ik even in het verhaal moest komen. Dat kwam vooral omdat het verhaal onvoorspelbaar is. Ik wist niet goed waar het naartoe ging.

‘Je moet Jules dus een beetje leren kennen en de wereld ook, maar daarna ben je waarschijnlijk hooked aan Everless’

Dat is natuurlijk een goed iets, dat onvoorspelbare, want het maakt het verhaal ook mysterieus en dat past perfect bij de sprookjesachtige sfeer. Toch vond ik het ook een beetje vervelend soms, omdat ik de hoofdpersoon Jules in het begin niet goed begreep. Maar gelukkig kwam dat allemaal goed: op een gegeven moment kon ik niet meer stoppen met lezen. Bij mij gebeurde dat toen Jules terugging naar Everless, het paleis waar ze is opgegroeid omdat haar vader er werkte. Je moet Jules dus een beetje leren kennen en de wereld ook (geld en tijd zit in je bloed, huh hoe werkt dit ooit?!), maar daarna ben je waarschijnlijk hooked aan Everless. Ik wel in ieder geval.

Everless Sara Holland recensie het meisje en de alchemist

De Selectie-feelings, verborgen geheimen en knappe prinsen

Op de helft van het boek ongeveer kom je dus in de pracht en praal van het paleis Everless terecht. Inclusief knappe prinsen (hallo De Selectie-feelings, heerlijk hoor), maar ook inclusief veel geheimen. Samen met Jules kom je er als lezer namelijk achter wat voor duistere geheimen er schuilen in het prachtige paleis. Ook leert Jules meer over haar verleden en herinnert ze zich allerlei dingen uit de tijd dat ze nog op Everless woonde. Het blijft mega mysterieus, maar op het einde past alles perfect in elkaar en snap je het verhaal pas écht.

‘Het mysterieuze, het sprookjesachtige van de wereld die Sara Holland zo goed en levensecht neerzet… waanzinnig’

En ja, toen werd ik wel een beetje verliefd op Everless. Het mysterieuze, het sprookjesachtige van de wereld die Sara Holland zo goed en levensecht neerzet… waanzinnig. Het feit dat tijd in je bloed zit en je dat om kunt zetten naar geld is heel erg ziek. Eigenlijk komt het erop neer dat arme mensen korter leven en rijke mensen voor een eeuwigheid. Bizar. Ook de hele geschiedenis van het koninkrijk Everless komt aan bod en dat geeft het boek een diepere laag. Chapeau voor Sara Holland, ik kan niet wachten om haar te zien op YALfest!

Het was even wennen in het begin, maar daarna is Everless een boek die je niet meer weg wilt leggen. Ik geef het daarom vier sterren. Ik miste een sterker begin, want het boek komt pas later goed op gang. Ook had ik misschien wel vanuit een tweede perspectief willen lezen, zodat er meer spanning in het boek komt. Maar wauw, het boek heeft me ook zeker verrast omdat het verhaal erg origineel is. De worldbuilding is ook ontzettend goed waardoor je ieder woord van Sara Holland gelooft. Bovendien past het verhaal op het einde als een puzzel in elkaar en daar hou ik van.

Heb jij Everless al gelezen?