Recensie: Girl Online (Girl Online #1) – Zoe Sugg

De Girl Online-boeken zijn al een paar jaar hartstikke bekend, omdat ze zijn geschreven door Zoe Sugg van het bekende Youtube-kanaal Zoella. Ik zag de vrolijk gekleurde covers van alle drie de delen dan ook al vaak voorbijkomen op Instagram. Maar: ik had ze nog nooit zelf gelezen. Tot begin dit jaar, toen ik een beetje een leesdipje had. Ik besloot om een makkelijk en luchtig boek te kiezen om uit mijn leesdip te komen – en jawel, Girl Online bleek daar perfect voor.

In het kort: Girl Online

Penny heeft een geheim: onder de alias Girl Online blogt ze over schooldrama’s, jongens, haar rare, chaotische familie en de paniekaanvallen die ze sinds kort heeft.

Wanneer alles alleen maar slechter lijkt te gaan, stuurt haar familie haar naar New York. Daar ontmoet ze de knappe en gitaar tokkelende Noah. Penny wordt verliefd en natuurlijk houdt ze elke ontwikkeling bij op haar blog. Maar Noah heeft ook een geheim, een geheim dat Penny’s dekmantel in gevaar brengt. En erger nog: ook haar belangrijkste vriendschap komt hierdoor op het spel te staan.

Paniekaanvallen, bloggen en haatreacties

Een luchtig en vrolijk boek, zo zou ik Girl Online in eerste instantie wel omschrijven. Toch is het boek qua thema’s niet per se oppervlakkig, het gaat bijvoorbeeld ook over het hebben van paniekaanvallen. Penny, de hoofdpersoon in het boek, heeft daar namelijk heel erg last van. In het begin weet ze niet hoe ze daarmee om moet gaan, maar naar mate je verder leest zie je dat Penny veranderd en steeds een beetje beter weet hoe ze die paniekaanvallen moet tackelen.

‘Je merkt dat Zoe oprecht weet hoe het is om zo’n aanval te krijgen en kan dit dus ook nog eens goed verwoorden – twee vliegen in een klap’

Ik vond het thema van de paniekstoornis een hele goede. Ik heb daar zelf ook last van gehad, dus het was behoorlijk herkenbaar. Zoe, die zelf ook paniekaanvallen heeft, beschrijft die aanvallen in het boek onwijs goed, vond ik. Je merkt dat ze oprecht weet hoe het is om zo’n aanval te krijgen en kan dit dus ook nog eens goed verwoorden – twee vliegen in een klap. Verder gaat het boek over het thema bloggen en haat krijgen via internet. Lekker actueel allemaal. Ik vond het echt enorm leuk om tussen de normale hoofdstukken door blogposts van Penny te lezen; zo leef je echt met haar mee. Ook de sms’jes en reacties op blogposts of artikelen zijn een leuke toevoeging.

girl online Zoe sugg recensie

Typisch tienermeisje Penny en andere personages

Wat ik ook goed vond aan het boek zijn de personages. Ik vond Penny meteen heel erg leuk. Ze is een typisch tienermeisje, dus als je zelf een tiener bent kun je je daar redelijk goed mee identificeren. Soms was het wel een beetje erg cliché – omg onzekerheid, ben ik wel leuk genoeg? – maar dat hoort er ook bij. Ik kon me qua paniekaanvallen wel met haar identificeren in ieder geval, qua leeftijd en andere struggles niet zo heel erg.

‘Ik kon me qua paniekaanvallen wel met Penny identificeren in ieder geval, qua leeftijd en andere struggles niet zo heel erg’

Verder heb je qua personages nog Elliot (de beste vriend van Penny), Megan (de oude beste vriendin van Penny) en de crush Ollie. Later komt daar de awesome Noah natuurlijk bij. Ik moet zeggen dat ik de personages stuk voor stuk leuk vond. De verhaallijnen met Penny zijn per personage verschillend en dat vond ik knap gedaan. Zo weet Penny niet zo goed meer of Megan wel bij haar past als vriendin en twijfelt ze of ze Ollie nog wel leuk vindt nu ze Noah heeft leren kennen.

Ik geef Girl Online 3,5 sterren. Het is een fijn boek om te lezen, maar soms wel erg jeugdig geschreven. Perfect als je zelf een tiener bent, maar daarna kun je je misschien iets minder goed met de hoofdpersoon identificeren. De thema’s bloggen, paniekaanvallen en haat krijgen op internet vond ik allemaal erg goed verwerkt in het boek. De paniekstoornis van Penny geeft het boek meer diepgang en inhoud. Bloggen en haarreacties op internet krijgen zijn actuele thema’s, dus het boek is daardoor lekker eigentijds. Kortom: fijn boek voor tussendoor, leest makkelijk weg. En het werkt prima tegen een leesdip. Ik vloog namelijk door het boek heen.